Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hanterar ni problemet med bildupplevelsen på olika skärmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Hej

Jag gissar på att det är fler som har upplevt att ens bilder ser olika ut på olika skärmar. Själv sitter jag på en macbook pro 15". Jag har märkt att min skärm är mycket mer "förlåtande" under redigeringen. Den visar inte övertoningar lika skarpt samt att den är visar bilderna mycket mörkare än på andra skärmar.

Mina sista bilder jag la upp på sidan min (robertlundell.com) var på min väns baby. Jag ville ha en väldigt ljus bild på gränsen till utfrätt. Bilderna ser precis ut som jag vill på min skärm. När jag sedan tittade på min flickväns PC så är bilderna helt utfrätta.

Finns det nå smidigt sätt att komma undan detta problem? Jag är lite orolig att de ska bli dåliga nu när min vän skall printa ut dessa babybilderna.

Mvh
Robert

Att de ser utfrätta ut på flickvännens skärm beror troligast på att hennes skärm är sämre. Så länge du ser detaljer i bilden på din skärm så finns ju detaljerna där. :) Sedan upplevs ju generellt aldrig bilder lika ljusa när man skriver ut dem... Hur de blir när man skriver ut dem går inte att veta utan att testa och sedan kalibrera skärm och skrivare.

Att de ser utfrätta ut på flickvännens skärm beror troligast på att hennes skärm är sämre. Så länge du ser detaljer i bilden på din skärm så finns ju detaljerna där. :) Sedan upplevs ju generellt aldrig bilder lika ljusa när man skriver ut dem... Hur de blir när man skriver ut dem går inte att veta utan att testa och sedan kalibrera skärm och skrivare.

Jo tyvär är det ju ganska många kunder som även de har sämre skärmar vilket kan ge ett helt annat intryck än vad jag hade tänkt mig.

Kalibrera skärmen blir svårt när jag sänder iväg bilderna för print. Men de flesta profersionella framkallningsställena har säkerligen koll på det.

Jo tyvär är det ju ganska många kunder som även de har sämre skärmar vilket kan ge ett helt annat intryck än vad jag hade tänkt mig.

Kalibrera skärmen blir svårt när jag sänder iväg bilderna för print. Men de flesta profersionella framkallningsställena har säkerligen koll på det.

Varför blir det svårt? Att kalibrera skärmen är viktigt tycker jag om du vill redigera så att skärmen visar rätt färger.
Passa på att kalibrera flickvännens skärm samtidigt ;)

/Stefan

Om du använder t.ex. Proprint som framkallningsställe så kan du ladda ner deras ICC-profil och kalibrera efter den.

För allting som ska till skärm/webb: Det är bara att släppa det. Regel ett är att köra fabriksinställningar på sin skärm, absolut ingen kalibrering (det leder bara till besvikelse när man sedan inser att majoriteten kommer betrakta dina bilder på en skärm/laptop/telefon med default-inställningar). Sedan måste man se till att allt i slutändan ligger i sRGB-rymd, samt hålla koll på histogrammet så tonerna inte blir helt utblåsta eller krossade.

För bilder som ska printas kan man falla hur långt ner i kalibrerings/färgprofilträsket som helst innan man blir nöjd. Själv nöjer jag mig med att ha ett testark (typ: testbild på tv) med viktiga färger, graderingar och linjetjocklekar som jag skriver ut när jag ska använda en ny skrivare, så vet jag ungefär vad jag har att lira med.

Eller göra som jag och köpa en äldre kalibrator för 200 kr som gör jobbet galant. De nyare är typ enbart snabbare.

/Stefan

Hm de där med kalibrator lät ju intressant. Berätta gärna lite mer om det, och varjag kan finna dem?

Ska även testa proprints egna::

Tack så mycket för goda tips!

För allting som ska till skärm/webb: Det är bara att släppa det. Regel ett är att köra fabriksinställningar på sin skärm, absolut ingen kalibrering (det leder bara till besvikelse när man sedan inser att majoriteten kommer betrakta dina bilder på en skärm/laptop/telefon med default-inställningar). Sedan måste man se till att allt i slutändan ligger i sRGB-rymd, samt hålla koll på histogrammet så tonerna inte blir helt utblåsta eller krossade.

För bilder som ska printas kan man falla hur långt ner i kalibrerings/färgprofilträsket som helst innan man blir nöjd. Själv nöjer jag mig med att ha ett testark (typ: testbild på tv) med viktiga färger, graderingar och linjetjocklekar som jag skriver ut när jag ska använda en ny skrivare, så vet jag ungefär vad jag har att lira med.

Det där med srgb har jag försökt göra mig klok på. Menar du att det räcker med att jag ändrar til sRGB när bilden är klar eller skall jag ha det inställt ifrån början? Vad gör igenltigen sRGB är det någon form utav standard på nätet?

Det där med srgb har jag försökt göra mig klok på. Menar du att det räcker med att jag ändrar til sRGB när bilden är klar eller skall jag ha det inställt ifrån början? Vad gör igenltigen sRGB är det någon form utav standard på nätet?
Japp, sRGB är de facto-standarden för bildskärmar, kameror, skrivare osv. i konsumentklass. Det är också den förväntade färgstandarden på webben (även om vissa webbläsare under vissa omständigheter kan tolka andra färgprofiler).

Och ja, det går utmärkt att använda andra färgrymder när fotot/filmen tas och efterbehandlas för att sedan konvertera till sRGB när den slutgiltiga exporteringen görs. Dock är det ingen vidare bra idé att konvertera mellan flera 8-bitars färgrymder i arbetsflödet från tagning till leverans eftersom det ökar risken för avrundningsfel (=bandning).

Ett arbetsflöde som minimerar kvalitetsförluster kan exempelvis se ut såhär: skjut i RAW, efterbehandla i 16-bitars ProPhoto eller 32-bitars linjär färgrymd, och konvertera slutligen till 8-bitars sRGB. Och efter allt detta går det ändå inte att garantera att det ser bra ut hos mottagaren, och det får man ta, men man har åtminstone garderat sig mot digitala kvalitetsförluster på vägen.

Att minimera kvalitetsförluster när man skjuter film med DSLR är en helt annan nöt som jag försöker knäcka för närvarande... :)

Eller göra som jag och köpa en äldre kalibrator för 200 kr som gör jobbet galant. De nyare är typ enbart snabbare.

/Stefan

Om den gamla kalibratorn har förvarats torrt och svalt och inte använts för mycket och inte är alltför gammal så fungerar det galant. Att de nya bara är snabbare stämmer inte överens med vad jag testat.

Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto