Annons

Hur hantera ljus och mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

gray

Aktiv medlem
Bilden visar en kvinna som leker med "eldklot".
Jag fotograferade handhållet med stöd, slutartid 1 sek (20D, 12-24 12mm). Min önskan var att få med även publiken och återspeglingen av eld i taket på eldhuset i bakgrunden. Jag är nöjd med allt, utom att himlen ljusnar så markant med den långa slutartiden (fotograferat en mörk sommarkväll).

Hur skulle jag kunna behålla de positiva detaljerna och samtidig få en mörkare himmel?
Krävs det två skilda exponeringar som jag lägger samman i PS eller finns det en annan lösning som gör att det räcker med en exponering?

Tacksam för tips!

Bilagor

• _mg_2250 crop liten.jpg
    _mg_2250 crop liten.jpg
    52.6 KB · Visningar: 291
Prova att köra RAW och sedan göra två framkallningar som du lägger samman i PS. Det kan fungera om det inte är för stora variationer.

Greven

Just den här scenen är extra klurig av några anledningar:

- Att himlen blir så ljus beror på kamerans automatik. Om du har en mörk scen som den här kan du använda exponeringskompensation och dra ner ett steg.

- Problemet då blir att elden ser bra ut men publiken knappt syns, och den som snurrar elden är helt suddig. En lösning som fungerar är att använda blixt med orange filter för att lysa upp scenen och frysa detaljer.

- Som greven skriver kan du ur en bra rawfil göra olika framkallningar för olika delar av scenen och sedan lägga ihop dem i Photoshop. Lite pill, men det kan se riktigt bra ut.

Tack för tipsen!
Dumt nog tog jag dessa foton med jpg i kameran! I dag fotat jag alltid RAW.
Jag har funderat på blixt som Love föreslår men är rädd för att kvinnan blir för synlig, jag gillar oskärpan på henne pga rörelsen. Men det kan ev. bli en intressant effekt om blixten fryser henne men att en längre bakgrundsexponering ger lite rörelseoskärpa som en skugga runt henne.
Spelar det någon roll om jag synkar på 1 eller 2 ridå?

Varför gult filter på blixten, är det för att ge en "eldfärg" till blixtljuset?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar