Annons

Hur högt skall VR (brummen och knäppen) på ett 70-200/2.8 låta?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikj.se

Aktiv medlem
Hej alla glada,

Är precis hemkommen från en utsökt visit i NY.

Köpte där ett Nikon 12-24/f4 (på B&H) och ett Nikon 70-200VR/f2.8 (på 17th Street Photo). Båda handlarna är authoriserade Nikon-försäljare (enligt NikonUsa.com) och objektiven var USA-versioner (alla papper stämde etc). Till objektiven köptes även förlängd Mack-garanti, 7 resp 3 år (www.mackcam.com).

Nåväl. Det var bara lite kuriosa gällande inköpet.

Både objektiven testades i butik i samband med köp och fungerar väl.

VR-funktionen på 70-200'at gör skillnad, ingen tvekan, men den är ganska högljudd. Jag hade med 70-200'at när jag och flickvännen var ute och gick på gatorna i New York och då tyckte jag inte det lät något men nu när jag kommer hem (bar det försiktigt i ryggsäcken hela resan hem) så tycker jag att objektivet och VR-funktionen låter en hel del.

Innan jag skrev detta inlägg sökte jag på forumet och hittade följande tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71325&highlight=ljud+vr

Har lite annorlunda frågor, och skriver därför ett nytt inlägg, för jag betvivlar inte att min VR-funktion fungerar - det gör den, helt klart.

När VR-funktionen är satt till "OFF" så är objektivet tyst. Visst, man hör när linserna förflyttar sig i samband med fokusering.

Men när VR-funktionen är satt till "ON", oavsett om den står som "Active" eller "Normal", så hör jag brummande och därefter ett tämligen kraftigt knäppande ljud av en något metallisk ton. Föreställ er det här:

1. Verifierar att VR är påslaget på objektivet.
2. Sätter på kameran.
3. Letar upp ett föremål och fokuserar med avtryckaren.
4. Objektivet fokuserar blixtsnabbt men fortsätter att brumma i ungefär 1,5 sekunder. De knappa två sekundernas brummande avslutas med ett knäpp.

Knäppet är ungefär som om du försöker starta en bil med urladdat batteri, det klickar lite metalliskt. Visst, klicket är inte så att man blir döv på kuppen men det låter, helt klart. Knäppet är i singular, d v s det kommer bara en gång, men det är ändå så högt att jag frågar mig själv om jag kunde ungått att höra det häromdagen när jag gick runt med kameran på magen och knäppte ett 60-tal bilder, trots den höga ljudvolymen på gatorna?

Så länge jag fokuserar så brummar objektivet. Knäppet kommer först 1,5 sekunder efter det att avtryckaren släppts.

Kanske är jag bara ovan att höra dessa läten eftersom det är mitt första VR-objektiv? Kanske är jag bara lite orolig att min nyblivna ögonsten inte mår bra?

Har ni några erfarenheter av VR'en på motsvarande 70-200VR/f2.8-objektiv?

MVH
// Henrik J
www.henrikj.se
 
Det låter som det skall låta, det du hör efter fokuseringen är vrmotorn som jobbar och klicket är avstängningen av vrmotorn.
Inget och oroa sig för.
 
Jag har samma erfarenheter. Det är irriterande med ljudet och jag försöker använda objektivet så mycket som möjligt utan VR.
 
Mitt VR låter nästan inte alls. Knäppet när systemet stängs av är klart hörbart, men enda gångerna jag hör surrandet, eller i mitt fall, mer ett väsande, är när det är helt tyst runt omkring, eller när jag lägger örat emot. Ljudet från fokuselementen som förflyttar sig i objektivet är definitivt ljudligare än VR-systemet. Men det är kanske olika på olika objektiv.

/E
 
I tysta miljöer hör jag VR-systemet som du beskriver, men står man bara någon meter ifrån hörs det inte längre. I butik när jag kände på objektivet och senare köpte det uppfattade jag inte brummet som så störande. Det säger något om att det inte är ett högt ljud, men tillräckligt för att man ska höra det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.