ANNONS
Annons

hur högt ska jag sikta? köpa ny bildskärm för redigering.

Produkter
(logga in för att koppla)

bornagainst

Medlem
hej!

jag är i gasen med att införskaffa ny dator och bildskärm. datorn känner jag mig säker på vilka prestanda jag vill att den ska ha, men inte bildskärmen. jag sitter för tillfället med en uråldrig crt-skärm från fujitsu siemens och har redigerat bilder som blir förvånansvärt likt det jag ser på datorn vid utskrifter.

då undrar jag om det är värt att exempelvis lägga ca 6000kr på en eizo S2231 med kalibrator? skulle man klara sig med en billigare eizo med tn-panel eller är det bara pva/ips som gäller? får känslan av att om jag bara uppgraderar mig till en modern skärm så kommer jag bli nöjd, kan någon rätta mig om jag har fel?
 
Det enkla svaret på din fråga är att ta i så mycket plånboken orkar.

Det lite mer komplicerade svaret är att läsa långa tråden och eftersom råden och de olika skärmarna är färskvara kan du börja på sidan 34, hoppa över det mesta gafflandet på sidan 35 och fortsätta på sidan 36. Nu vet jag inte om sidnumreringen stämmer för dej, men börja någongång i augusti -08 i tråden.

Själv har jag som du en gammal crt, en 19" Syncmaster 959NF som jag kör i upplösningen 1400. Det jag ser på skärmen kommer ut på skrivaren. Så länge skärmen levererar (jag använder den inte dagligen utan kör mest på en laptop) så får den vara kvar och jag kan spara ihop till en bra skärm.
 
Jag kan bara tillägga att TN-skärmar är ett big no-no när det gäller färgåtergivning. Jag har en billig 24" med TN-display på jobbet och det räcker att jag rör huvudet lite för att färger och ljusheten skall ändra sig. Hemma har jag en NEC 2690 som är riktigt bra (hårdvarukalibrerad9 och den spelar det ingen roll om du flyttar ansiktet 1 meter, så visar den samma färger och ljushet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.