Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur håller ni studiofonden ren?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Då jag nyligen införskaffat en helvit bakgrund i rulle (Hamas pappersfond) dyker en ny fråga upp. Hur håller ni den ren?

Jag, och de flesta med mig, drar säkert ut den så att det ligger en 2-3 meter på golvet. Men hur gör ni andra för att hålla den ren? Få modellerna ta av sig skorna? Har ni fotskydd a la sockerplast eller är det fritt fram att gå som man vill och sedan slänger ni bara den skitiga biten? Gör det något om det är lite grus och skit på golvbiten?
 
Plexiglas, pappersbitar som ligger lösa på fonden som man sedan kan ta bort... Sen så använder man ju klon/plåsterunktionen i PS en del ibland...
 
Jag är nog tveksam till plexiglas, det kan ge rätt fina reflexer. Det vanligaste är nog att man kör på och sen klipper den bit som är skitig. Visst, man kan ju köra med klonstämpeln efteråt men det är ju bättre att ha så klara bilder från början som möjligt.

Greven / Som bara varit med och använt pappersbakgrund nån gång men som alltid måste ha en åsikt ;)
 
Tack för alla tips. Undrar om jag skall se om jag kan få tag på en billig vit matta. 9 av 10 bilder tar jag i huvud/halvhöjd och då bör en vit matta fungerar. Ta jag sedan helkropp så blir det "matta av".

Är det någon som har fler tips så fyll gärna på.
 
Lösningen på mitt problem fanns bara 300 meter bort. En gångtur till företaget Nordiska gav ett inköp av en genomskinlig plastduk i samma form som man köper plastdukar på rulle. 3 meter transparant plast kostade mig 89 kronor.

Nu är det bara att hoppas att det inte blir reflexer, men för ansikten och halvfigur bör den passar.
 
Kör själv med kasserade kraftliner rullar från lokala pappersbruket så jag brukar kapa när de ser för taskigt ut och dra ut ett par meter till. Tycker det håller ganska länge inna fonden blir märkbart solkig.
 
Det jobbiga är inte att kasta en bit allteftersom utan böket innan en ny rulle är på plats. Det kostar extra frakt, är bökigt att få in i bilen samt att transportera in i studion. Därför vill jag den nuvarande skall räcka så länge som möjligt.
 
ett bra tips för att spara lite.

man får nog leva med att det blir solikigt och smutsigt och att man får köpa ny bakrund mellan varven, men för att spara lite kan det vara idé att spra de bitar man skär eller klipper bort och göra som man gjorde med pappret på dagis, använda baksidan och stå på när man tar halvkroppsbilder det funkar även för helkropps bilder
men man kan åka på att klona lite i PS

sen kan man ju alltid be modellen att tvätta/torka av sina skor under för att spara lite på bakrunden, jag använder ofta inomhustofflor i studion för jag upptäckte att 80% av alla fotspår som satt på pappen var av storlek 45 och det var knappast modellens.!!!!.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.