Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hänger brännvidd, utsnitt och avstånd ihop?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Utsnittet på en bild är en funktion av optikens brännvidd, avstånd till motivet och sensorstorlek, väl? Hur ser den funktionen ut? Pekare till artikel duger fint.

Google var inte min vän denna gång.

Per.

PS. Nu när jag ser frågan igen, känns det ruskigt likt något jag borde lärt mig i gymnasiefysiken, hoppas min gamla fysiklärare inte läser detta... DS

Avståndet till motivet delat med brännvidden och multiplicerat med sensorns bredd respektive höjd. Då får måtten på hur mycket du får med av motivet. Stämmer dock inte för korta fotoavstånd. Då blir det mycket mer komplicerat.

Olle

Olle skrev:
Avståndet till motivet delat med brännvidden och multiplicerat med sensorns bredd respektive höjd. Då får måtten på hur mycket du får med av motivet. Stämmer dock inte för korta fotoavstånd. Då blir det mycket mer komplicerat.

Olle

Tack, Olle, det var ju enkelt och bra! Vad är "korta avstånd" i sammanhanget? 1, 10 eller 100 brännvidder? Eller ännu mer?

Men det är helt enkelt så att om man fotgraferar med något på 100 m avstånd med 50mm brännvid och önskade man hade en 200:a, så går detta dock att kompensera genom traska 75 m mot motivet! I alla fall om man bortser ifrån att man då får en annan bildvinkel.

Per.

ANNONS