Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gammal är kameran? Har serienumret

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Hej.

Har en beggad 5d mk2 på G och fick serienumret av säljaren. Kan man se hur gammal den är med hjälp av det?
Numret är:2161310566

Vill ju inte ha den första upplagan direkt :))

Mvh CL

Ingen aning, men till skillnad från exempelvis 1D Mark III, 1DX eller 5D Mark III känner jag inte till att det var något specifikt hårdvarurelaterat fel fram till något visst serienummer på den modellen. Så det går nog med vilken som helst. Firmware kan man uppdatera.

Hej.

Har en beggad 5d mk2 på G och fick serienumret av säljaren. Kan man se hur gammal den är med hjälp av det?
Numret är:2161310566

Vill ju inte ha den första upplagan direkt :))

Mvh CL

Enligt en teori jag hittade på google är den tillverkad juni 2010. Om det stämmer vet jag inte, men det finns en lång diskussion i ämnet här
Anders W

Inga kända fel, det enda du behöver tänka på är det yttre skicket och antalet exponeringar så borde du få en bra känsla över köpet

Inga kända fel, det enda du behöver tänka på är det yttre skicket och antalet exponeringar så borde du få en bra känsla över köpet

Ok, tack så mycket.

Tänkte på en annan sak, hur vanligt är det att man måste kalibrera objektiv mot hus?
Har hört att vissa har haft det problemet, att fokus hamnar fel med just sina objektiv, medans ett annat likadant kan funka perfekt?
Tänkte på om man ska skippa dom annonser som ligger långt bort så man inte kan prova?

Kanske en ganska korkad fråga, men jag vet inte, kanske det inte är nått problem. Jag har aldrig varit med om att behöva justera nått hus/objektiv, men det vore ju lite snöpligt om man köper ett som man måste göra det med, kostar väl en hel del.
Kan man ens göra det när kameran är mer än ett år?
Tyckte jag såg det nånstans här att huset får inte vara äldre och objektivet inte mer än sju år för att det ska gå att göra gratis.

//CL

Ok, tack så mycket.

Tänkte på en annan sak, hur vanligt är det att man måste kalibrera objektiv mot hus?
Har hört att vissa har haft det problemet, att fokus hamnar fel med just sina objektiv, medans ett annat likadant kan funka perfekt?
Tänkte på om man ska skippa dom annonser som ligger långt bort så man inte kan prova?

Kanske en ganska korkad fråga, men jag vet inte, kanske det inte är nått problem. Jag har aldrig varit med om att behöva justera nått hus/objektiv, men det vore ju lite snöpligt om man köper ett som man måste göra det med, kostar väl en hel del.
Kan man ens göra det när kameran är mer än ett år?
Tyckte jag såg det nånstans här att huset får inte vara äldre och objektivet inte mer än sju år för att det ska gå att göra gratis.

//CL

Det beror på hur petig man är. Om det inte föreligger några problem/avvikelser med spegeln eller AF modulen/sensorn så brukar det mesta funka hyffsat. En del objektiv är mer känsliga än andra. Du kan ju alltid finjustera själv med 5D Mark II - funkar bäst på fasta gluggar. Det är inte samma som en korrekt utförd Canon justering på serviceverkstad men för de flesta är det nära nog. Finns olika metoder, googla "Dot Tune". Ett annat alternativ är att skaffa programvara så som Reikan Focal.

Huset får inte vara äldre än ett år om man skall justera sina objektiv (max 7 år gamla) på garanti. Om huset är äldre än ett år så kan man justera objektiv på garantin (återigen, förutsatt att objektivet/objektiven är inom garantitiden - ett år)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar