Annons

Hur göra ramar i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

claesbr

Aktiv medlem
Hur gör jag ramar på bästa sätt i PS? Jag ser att många här på siten lyfter upp sina bilder med en svart ram runt.

Att få dit en ram är kanske inte så svårt men innebär det att ni också accepterar att orginalbilden "beskärs" och visar lite mindre efter att ramar har lagts till?

Jag vill lägga till ramen runt den befintliga bilden in i bilden.

ställ in bakgrundfärgen till den färg du vill ha på ramen sen går du bara till image-> canvas size ( bild-> arbetsyta, tror jag det är på svenska) sen stället du bara in vilken storlek du vill ha på den, ett tips kan vara att kryssa i "relative". Annars finns det några färdiga actions som gör lite olika ramar, testa lite så märker du hur det blir. Annars testa att söka i forumet så hittar du säker något bra.

Göra ramar

Vet inte om jag riktigt förstod vad du var ute efter men så här gör du enklast en ram runt en bild.

Markera hela bilden (Ctrl + A) Gå in under Edit/Redigera-menyn och välj Stroke/Ramlinje
Bestäm hur många pixlars bredd du vill ha på ramen samt vilken färg den ska ha.

Välj om ramen ska vara på Insidan, Centrerad eller på Utsidan av markeringen.
Väljer du insidan så kommer förstås delar av bilden att täckas av ramen. Väljer du att kantlinjen ska bli centrerad på mittlinjen så får du med så mycket av bilden som möjligt (att föredra). Om du väljer ramlinje på Utsidan av bilden så kommer inte ramen att synas alls (eftersom den hamnar utanför bildytan. Inte användbart i detta fall)

Du kan självklart välja att inte sätta markeringen längst ut i kanten utan kanske nån annanstans i bilden. Då kan du använda vilken som helst av ovanstående tre alternativ. Testa dig fram.

Hoppas jag uppfattade din fråga rätt.

Ramar...

Att göra ramar är lätt, och du behöver inte beskära din bild heller. Det är bara att förminska den lite.

De övriga som svarat har redan förklarat hur du gör... Hör av dig om du undrar något...

1. Välj bakgrundsfärg vid verktygsfönstret

2. Ta fram din bild och markera hela bilden med crop (beskärnings) verktyget.

3. tryck ner shift och alt (för att bibehålla propotionerna) och dra musen utåt och vola så får du en ram utanför bilden. Tryck sedan på enter så har du en ram i den färg du vill ha.

Skaffa Paint Shop Pro

Har Ps 7,0 men använder det aldrig då det gäller att göra ramar eller skuggor och många andra effekter. Det billigare Paint Shop Pro slår Ps med hästlängder både vad gäller enkelhet och även resultat (t.ex vid drop shadows och många andra effekter). Vid ramar klickar du bara "add borders" och väljer bredd så lägger sig ramen utanför bilden. Givetvis finns även samma krångliga väg som PS har att använda när det passar.

Tack för alla svar. Har inte haft tid att leka med tipsen dock.

Testade PaintShopPro och det funkar utmärkt.

Vet inte om jag riktigt förstod vad du var ute efter men så här gör du enklast en ram runt en bild.

Markera hela bilden (Ctrl + A) Gå in under Edit/Redigera-menyn och välj Stroke/Ramlinje
Bestäm hur många pixlars bredd du vill ha på ramen samt vilken färg den ska ha.

Välj om ramen ska vara på Insidan, Centrerad eller på Utsidan av markeringen.
Väljer du insidan så kommer förstås delar av bilden att täckas av ramen. Väljer du att kantlinjen ska bli centrerad på mittlinjen så får du med så mycket av bilden som möjligt (att föredra). Om du väljer ramlinje på Utsidan av bilden så kommer inte ramen att synas alls (eftersom den hamnar utanför bildytan. Inte användbart i detta fall)

Du kan självklart välja att inte sätta markeringen längst ut i kanten utan kanske nån annanstans i bilden. Då kan du använda vilken som helst av ovanstående tre alternativ. Testa dig fram.

Hoppas jag uppfattade din fråga rätt.

Hej fånga bilden med Markera Ctrl +A men sedan hittar jag inte "Välj Stroke/Ramlinje" det finns inte i min Photoshop 12. Längre kom jag inte. Den bild jag har är en liggande A4 kan man säga. Det är en bild från 1890, så jag vill så klart ha med så mycket som möjligt. Men det verkar vara jättesvårt i Photoshop. Skall kolla om det finns ett bättre program till det. Tack ändå. Thore.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar