Annons

Hur göra med NEF-filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekan

Aktiv medlem
Exakt HUR får jag upp råfilerna...
Har Nikon... dvs NEF-filer.
Har aldrig jobbat med raw, men nu har jag exponerat i det. VAD GÖR JAG NU?
PS kan inte "framkalla" dem om jag fattat rätt... Så VAD ska jag göra med dom?
Vill kunna!!!
 
Ta hem senaste RAW pluginet till PS. Eller pröva på RawShooter Essentials som är gratis.
 
Tack Anders!
Har tagit hem RawShooter Essentials... Och nu då?

Att ändra "lite hit och dit" i bilden ska jag väl klara av... men vad bör jag tänka på gällande kurvorna (historgramliknande) längst ner... att det är tre för färgerna begriper jag, men bör de ligga över varandra eller vad är det optimala man bör sträva efter?

Den jobbar enbart i tiff, om jag fattat det rätt?

Jag måste också ställa in om den ska jobba/spara i 8- eller 16-bitar?

Hur kan man "spara bilden som" eller kan man inte det? Förstör jag originalet när jag mixar?

Hur spar jag bilden sedan för att ta upp den i PS?

Är det något annat jag bör tänka på... min engelska funkade inte så bra med alla fackutryck i "hjälpen" som finns...

Börjar känna mig lite smått desperat... Vill ju så gärna kunna!
 
Bra Elisabeth!! Fortsätt svara Anders!!

Känner igen mig precis! Som i datorvärlden tröglärd 40-talist suger jag åt mig av Anders svar. Hoppas Anders eller andra svarar på frågorna enkelt och pedagogiskt. Vi vill ju så gärna kunna!!
 
Den jobbar enbart i tiff, om jag fattat det rätt?

Du kan välja mellan TIFF och JPEG under "more options"

Jag måste också ställa in om den ska jobba/spara i 8- eller 16-bitar?

Ja, du kan välja det också under "more options"

Hur kan man "spara bilden som" eller kan man inte det? Förstör jag originalet när jag mixar?

Nej, bilden förstörs inte. Allt som du gör med bilden sparas som separata .rsw filer i en undermapp till mappen dina bilder ligger i (den heter .RWSettings)

Hur spar jag bilden sedan för att ta upp den i PS?

Under "more options" kan du välja vilket program som automatiskt skall öppnas när bilden är klar, eller så "batch" kör du en rad bilder och väljer att skicka de nya bilderna (i TIFF format lämpligtvis) till en lämplig mapp som du sedan öppnar upp inifrån Photoshop.

Det finns en hel del inställningar du kan göra, men testa dig fram i lugn och ro så löser det sig! :)

En annan sak som kan vara bra är att man kan lägga till saker före och efter namnet på bildfilen - t ex midsommar06 + orginalnamn.. kan underlätta ibland!

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Ekan skrev:
Tack Anders!
Har tagit hem RawShooter Essentials... Och nu då?

Att ändra "lite hit och dit" i bilden...

Jag är också ganska ny när det gäller RAW hantering så jag är också lite på "ändra-lite-hit-och-dit" stadiet.. Så jag har inga specifika tips.. finns ju så mycket.. Och jonas svara ju ganska bra på dina frågor.
 
Tackar Jonas! och du med Anders...

Men att välja det program som det ska öppnas i funkar inte... Jag markerade PS men OK knappen "lös" inte... alltså man kunde inte klicka på den. Vad gör jag för fel?

Och jag fick inget svar på frågan om hur man ska tänka gällande kurvan längst ner... Eller ska man inte tänka alls... *skratt*

Håller med dig Björn... det är tufft att vara det äldre gardet här! Själv rörde jag en dator för första gången någonsin år 2000. Då hade jag även två små barn på 1 och 2 år, så då blev det inte så värst mycket tid över. Köpte en liten kompakt kamera på 1megapixel också då...

Mörkrummet var/är inga problem... MEN DETTA!!!!
 
Du måste peka ut .exe filen i photoshopmappen, typ c:\Program\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Photoshop.exe (givetvis beroende på var du installerade programmet) - då kommer ok knappen att bli klickbar!

Angående histogram så finns det massor av info här på fotosidan, men en bra länk är annars

understanding histograms

och en på svenska

Moderskeppet

Mvh,
Jonas
 
Senast ändrad:
Tack Jonas!!!

Det funkade med "ok"-knappen nu!

Den där länken är ju mer än toppen! Massor av bra-ha-info!!! På svenska... underbart!
Tänkte annars fråga om någon bra bok i ämnet, men förstår att det faktiskt finns massor av bra grejor på nätet...

Ska snurra runt lite mer här på PS också... Attans så bra forum!!!

Nu ska här läras!!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.