Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra en återanvändbar passpartoue i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

ivo

Aktiv medlem
Hej!
Har någon ett bra tips för hur man gör en återanvändbar passpartoue i PS?
Jag skulle vilja göra en passapartoue som har yttermått 50x70 och innermått ca 40x60, den skall vara vit och/eller svart och se ut som om den är ca 3mm tjock (dvs som en riktig i papp). Denna vill jag sen kunna importera in i PS och lägga på mina bilder. Iden är att alla bilder ska få samma look and feel?

Help!

/i
 
Vet inte hur jag ska tolka tystnaden?!?!

Antingen var detta en svårare nöt att knäcka än jag trodde, eller så var det så lätt att ingen ids svara...

/Ivo
 
Förutsatt att du vill ha samma mått på samtliga bilder är det lätt - allt är väl relativt antar jag - att göra en sådan mall du nämner.

Ett sätt är att skapa en rammall i rätt storlek, gör den både vit och svart i två olika lager, och så sparar du den som en *.psd-fil (förslagsvis rammall5070.psd el likn)

Kopiera sedan in bilderna du vill använda med ramen i lager BAKOM ramen och se då till att bilderna när du klistrar in dem har rätt storlek (4060). Det är viktigt att du ser hela arbetsytan när du klistrar in för att det du klistrar in skall centreras på arbetsytan.
 
Jag vet inte om jag förstått frågan korrekt men så som jag gjort för att få mina ramar i mitt bröllopsalbum
t.ex. är att jag spelat in en action (macro) där jag ändrar "canvas size" i image menyn med olika bakgrundsfärger. Genom att ge storleksändringen i "canvas size" som relativ (dvs +/- förändring) så fungerar den oavsett bildstorlek men paspartoun bygger lika mycket till bilden varje gång. Genom att styra på vilken ledd man skall bygga på i "canvas size" så kan man även få den traditionellt lite bredare passpartout nertil. I mitt bröllopsalbum har jag valt en mycket smal paspartout för att inte ödsla utrymme på din skärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.