Annons

Hur gör ni vid en studiosession?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om ni innan en session (vare sig den är profesionell eller inte) har tänkt igenom varenda slags bild ni vill ta och då även var modellen ska titta och hur ljuset ska ligga?

Jag undrar också om ni ändrar på ljuset en massa under tiden eller får alla kort samma ljussättning?

Själv är jag sådan att jag har oftast flera dagar innan tänkt igenom en idé och vill då egentligen bara ta kort på den, så det blir några kort och sen är det över. Notera att än så länge har jag bara tagit kort på min familj och då är det ju enklare att bara ta några kort även om de inte blir bra.

Men hur gör ni?

/ Marcus

själv brukar jag samla de bildidér som går att göra med samma utrustning och rekvisita. sen sätter jag upp grejerna och tar de bilder jag har tänkt ut, men jag kanske även kommer på nya bilder under sessionen, då tar jag även dom. jag tar alla bilder ur olika vinklar olika brännvidd och så vidare.

Hej

Har kört drygt 100 sessioner med mer än 50 modeller TFP. DVS kravlöst.

Ofta så brukar jag ha med mig en bärbar dator med lite idebilder och sedan har modellen ideer och så föds nya under tiden.

Ljuset måste man ju ställa om efter ideen, mycket eller ltie skugga, skall det bli färg eller svartvitt i slutet ger ju också olika krav på ljuset.

Det svåra tycker jag är:
- Bakgrunden
- Vad skall modellen göra med händerna

Det är också stor skillnad första och de därpå följande sessionerna med samma modell. Då man vet o känner varandra ökar kraven. Då är sessionen ofta mer genomtänkt. Jag vet då vad jag tycker passar oss tillsammans,

Roine

Det är olika från gång till gång när jag jobbar.

Oftast brukar jag börja med grundidén och ljussätta därefter. Sen blir det några varianter. Efter det spexar vi mest på skoj. Sist blir det några bilder till som har mognat under fotandets gång. Ofta blir det mycket ändrande på ljus och saker. Ibland ändrar jag direkt om det ser heltokigt ut. Ibland får man idétorka. Då kan man byta musik och bli lite oseriös ett tag. Det viktigase är att man har kul.

Jag fotar så mycket i vardagen att jag sällan planerar plåtningar. Det uppstår fint ljus naturligt också, och genom att lära sig att se var och när så lär man sig ljus även i vardagen.

När jag väl sätter ljus själv så ändrar jag ljuset ofta, ofta. Nästan alltid mellan varje bild.

Kul initiativ med den här tråden! Det är kul att höra hur andra jobbar!

Mvh. Adrian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar