Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör ni för att fota makro när det blåser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoztic

Aktiv medlem
Tja!

Jag har börjat fota macro mer och mer och då är ju blommor/växter ett givet objekt att fota. Men minsta lilla det blåser ju så svajar ju dom flesta växter något. Hur gör ni, väntar ni tills det blir helt vindstilla, tar ni med blommorna in och hoppas att skärpedjupet döljer bokhyllorna i bakgrunden eller släpar ni med skärmväggar ut för att få det lokalt vindstilla?

Det gäller att utnyttja alla knep man kan komma på för att förbättra förutsätnningarna.
Anpassa slutartiderna, hitta en plats i lä eller försöka skärma av vinden och vänta till rätt ögonblick, stötta upp blommarna så de svajar så lite som möjligt, mm

Eller så får man fotografera något annan i avvaktan på att vinden ska avta.

Tja!

Jag har börjat fota macro mer och mer och då är ju blommor/växter ett givet objekt att fota. Men minsta lilla det blåser ju så svajar ju dom flesta växter något. Hur gör ni, väntar ni tills det blir helt vindstilla, tar ni med blommorna in och hoppas att skärpedjupet döljer bokhyllorna i bakgrunden eller släpar ni med skärmväggar ut för att få det lokalt vindstilla?
Det där tycker jag också är ett stort problem, men som jag aldrig under alla mina år som medlem av Fotosidan sett någon ta upp.
Ett par tips som jag inte provat själv:

Staga upp blomman med en ståltråd med en fastlödd krokodilklämma.
Som du själv nämnde, en skärmvägg av genomskinlig plast. Se bara till att pinnarna som håller upp skärmen inte kastar några skuggor som syns i bild.

Annars får du väl fota svampar eller lavar. De brukar inte röra sig när det blåser:)

Olle

Det tillhör livets mysterier att i samma ögonblick som man sätter på makroobjektivet börjar det blåsa.

Man kan försöka utnyttja rörelseoskärpan på ett kreativt sätt.

Annars gäller så klart korta slutartider, och vänta tills precis rätt ögonblick och trycka av när vinden hämtar andan.

Man skulle väl kunna sammanfatta det med: Tålamod!

Precis som man ibland får sitta och vänta på rätt ljus så får man ibland sitta och vänta på att det blir vindstilla en kort stund. Det som är lite knepigt är ju att växten inte alltid hamnar på exakt samma ställe när vinden tillfälligt avtar, utan man får vara med på att kanske snabbt behöva fokusera om, eller i värsta fall komponera om bilden.
Handlar det om stora förstoringsgrader kan det hända att hela motivet "försvinner", dvs blåser ur fokus eller ur bild...

Därtill kan man ta till lite trix. Man kan se till att hålla slutartiden kort och knäppa av bilden precis när blomman är på rätt ställe och eventuellt använda sekvenstagning så hamnar den kanske rätt på någon bild.
Jag använder inte live view särskilt mycket själv, men det blir ju lite bekvämare att sitta och vänta med live view och trådutlösare så att man inte behöver hålla ögat mot sökaren.
Därtill kan man, såklart staga upp växten lite. Man kan vira två blommor runt varandra, eller så kan man hålla med handen eller... Går man tillräckligt nära kan man ibland låta någon del av blomman vila mot kameran eller objektivet.
Man kan ju åxå försöka välja korta växter/blommor vid de tillfällen då det blåser.

Personligen tycker jag ofta att det är ett större problem att JAG vajar i vinden när det blåser, vilket lätt gör att fokus hamnar på fel ställe. Lösningen på det är ju, såklart, att använda stativ, vilket jag oftast gör, men ibland är det svårt att få till rätt vinkel med stativet.

Sen kan man ta helt okej blombilder inomhus åxå. En bra grej är väl att plocka en bukett och placera blomman man tänkt fota nånstans mitt i, så att de andra blommorna kan användas för att använda som bakgrund/förgrund:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/userpics/10001/blomma.jpg

Eller så kan man använda en lila gardin som bakgrund:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/flowers/blomma_igen_igen_igen.jpg

Fördelen med att fota inomhus är ju det underbara fönsterljuset...

Det där tycker jag också är ett stort problem, men som jag aldrig under alla mina år som medlem av Fotosidan sett någon ta upp.
Ett par tips som jag inte provat själv:

Staga upp blomman med en ståltråd med en fastlödd krokodilklämma.
Som du själv nämnde, en skärmvägg av genomskinlig plast. Se bara till att pinnarna som håller upp skärmen inte kastar några skuggor som syns i bild.

Annars får du väl fota svampar eller lavar. De brukar inte röra sig när det blåser:)

Olle

Kan duga strand-vindskydd. Ännu bättre, om du täcker vindskyddet med alufolie, och ökar belysningen.

Det uppstår nästan alltid vindstilla ögonblick. Jag försöker ha tålamod att invänta dessa. Men ju mer det blåser, desto sällsyntare blir dessa stunder och någonstans går en gräns då tålamodet inte längre räcker att vänta in de vindstilla ögonblicken. Då gör jag någonting annat än att makrofotograferar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar