Nekomy
Avslutat medlemskap
Jag är total missnöjd med min A1 och vill göra en test för att ta reda på om jag har överdrivet mycket brus eller inte och om auto fokus fungerar eller inte. Jag har inte fått en bild som jag är helt nöjd med och måste bygga upp en bra bevis bank innan jag sänder in och kräver service på kameran. Jag vill även ha den för att kunna se om kameran är bättre (eller sämre) när den kommer tillbaka
Men hur skall jag ta reda på brus i bilder och hur skall jag göra en bra fokus test? Finns det några inbygga självtester i kameran? Är det bäst att göra tester i RAW eller TIF? Raw verkar vara dynamiskt men TIF verkar spara fler färger utan någon sort koprimering.
Tipps för fler sorters tester med beskrivning hur man skall göra är bra. Tänk bara på att testen måste gå att upprepa med liknande förhållanden.
Men hur skall jag ta reda på brus i bilder och hur skall jag göra en bra fokus test? Finns det några inbygga självtester i kameran? Är det bäst att göra tester i RAW eller TIF? Raw verkar vara dynamiskt men TIF verkar spara fler färger utan någon sort koprimering.
Tipps för fler sorters tester med beskrivning hur man skall göra är bra. Tänk bara på att testen måste gå att upprepa med liknande förhållanden.