Annons

Hur gör man en test?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag är total missnöjd med min A1 och vill göra en test för att ta reda på om jag har överdrivet mycket brus eller inte och om auto fokus fungerar eller inte. Jag har inte fått en bild som jag är helt nöjd med och måste bygga upp en bra bevis bank innan jag sänder in och kräver service på kameran. Jag vill även ha den för att kunna se om kameran är bättre (eller sämre) när den kommer tillbaka

Men hur skall jag ta reda på brus i bilder och hur skall jag göra en bra fokus test? Finns det några inbygga självtester i kameran? Är det bäst att göra tester i RAW eller TIF? Raw verkar vara dynamiskt men TIF verkar spara fler färger utan någon sort koprimering.

Tipps för fler sorters tester med beskrivning hur man skall göra är bra. Tänk bara på att testen måste gå att upprepa med liknande förhållanden.

Titta på dpreview och de kameratester han genomför. Bruset testas, vad jag har förstått, genom att ta en bild med objektivlocket på och olika iso-tal.
Sen är det ju så att även om man har ett lågt iso-tal inställt så kan dåliga ljusförhållanden ändå innebära onödigt brus.

Fokus får nog testas genom en "okulär"-besiktning, dvs du får titta och bedöma.

RAW blir bättre eftersom det är ett format som oftast är okomprimerat.

Nu börjar det låta svårt *s* räcker det inte med att plutta iväg sisådär 2000 bilder på en vecka o konstatera att nästan alla är tekniskt okej, men att den fördömda kameran kunde ha fixat ett bättre bildutsnitt o sett den där stolpen eller cyklisten som kom in i bilden från vänster!?

Jag tror att nästan alla kameror som säljs levererar. Sen finns det självklart måndagsex, kanske t o m gott om såna eftersom produktionen knappt hinner komma igång innan den avslutas. Just A1, som Jim är missnöjd med, måste haft en av de kortaste livslängderna nånsin för en avancerad digitalkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar