Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man en ram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Deedz

Medlem
Är ny här på fotosidan och har sett att väldigt många har ramar i svart eller vitt runt sina bilder. Hur gör man det?

Undrar också om jag gjort något fel med mina bilder, ingen som skriver något om dom.

Tacksam för svar! :)

Enklaste sättet enligt mig är att använda sig av "canvas size" i PS.
Bocka i "relative", sedan ökar du enkelt storleken på bilden med önskat antal pixlar & färg.

Finns säkert otaliga sätt att göra en ram på, men så här gör jag.

Angående kommentarer på dina bilder kan jag inte ge dig ngn förklaring. Men som tips kan jag säga att ju fler kommentarer du ger, ju fler kommentarer du får....

/Catherine

En bild försvinner fort i mängden eftersom det läggs upp många nya bilder varje dag.
Kommentera mycket. Det spelar ingen roll om du är nybörjare, skriv vad du känner för bilden. Läs andras kommentarer, det lär du dig mycket på.
Och sist men inte minst, ut och jiddra i forumet. :) Jag har märkt att många tittar på min profil när jag har tjoat runt bland trådarna i forumet.

byta ut bilder?

Tack för era svar, ska lära mig Photoshop bättre än nu (-typ obefintligt). Kan jag ta bort de bilder jag redan laddat upp, justera dom på rätt sätt i Photoshop samt lägga till ramar och sedan ladda upp dom bägge igen? Eller gäller 1 bild per 4 dagar-limiten då?

Du behöver inte radera bilderna för att byta ut dom.
Gå in på Dina album och bilder på din profilsida. Under varje bild kan du klicka på Redigera, där är det bara att ladda upp bilden du vill ha istället. 1 bild/4 dagar gäller inte då. Så i princip kan du byta bild hur ofta du vill. :)
1 bild/4 dagar gäller när du vill lägga upp fler bilder.

fiffigt!

Ahh, det var fiffigt! Då känns ju 1 bild/4 dagar inte så lite helt plötsligt! :)

Hoppas att du tittar in nån gång framöver när jag fått till det hela bättre än nu!

Att tänka på:
Om du byter bild i albumet så kommer inte den bilden upp bland senast inlagda bilder på Fotosidan. Dom som du hittar under Bilder -> Alla nya bilder.
Dessutom kommer ev. kommentarer att finnas kvar som gäller bilden innan bytet. Då är det bra att skriva en svarskommentar där du talar om vad du har gjort så att inte medlemmar som skriver kommentarer på den nya bildversionen blir förvirrade. :)

Hänger du med? Jag har migrän just nu så hjärnan kopplar konstigt och mina förklaringar blir därefter. :)

Nu blir jag nyfiken så jag kikar in senare. :)

Inte alls för att vara elak, men just blombilder är så otroligt vanliga (och tacksamma, blommor är redan vackra...) så det krävs någonting speciellt hos en blombild för att man ska uppmärksamma den, även om de man väljer bort råkar vara bra bilder.

ANNONS