Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur gör labben

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej

Ponera att jag vill skicka en digital bild för utskrift och vill ha den i A4storlek. Rekommenderad upplösning ör då ca 3600*2400 om man ska skriva ut i 300 dpi som de flesta labb brukar göra. Men antag nu att min upplösning är lägre än så, hur justerar labben i så fall för detta? För skriva ut och ta betalt kommer de ju att göra i alla fall. Sänker de dpi-antalet eller hur gör de?

Och en följd fråga ? Om man nu går ner från t ex 300 dpi till 25o dpi, hur stor kvalitetsskillnad kan man se på de färdiga utskrifterna?

Senast ändrad:
Du kan ofta gå ner till 240 ppi.

Du kan också interpolera upp bilden. (lägga till pixlar). Det gör du under "stolek på bild" i Photoshop. Ange pixeltätheten 300 och öka storleken till A4.

Du kan förlora lite i skärpa och kan därför skärpa upp bilden lite efteråt med "oskarp mask".

Du säger "labben", vilket för mig låter som om du ska ha ut den på fotopapper..?
Storleksordning 300dpi måste du ha när du rastrerar, dvs skickar till en printshop, laser, bläckstråle eller liknande.
Skickar du till fotolabo eller liknande för exponering på fotopapper där rastrering inte behövs, räcker det bra med storleksordning 100dpi.

A4 är det nog inte många labb som gör på fotopapper. 20x30 är vanligare.

Och 100 ppi är alldeles för låg upplösning.
Fotolabo har 254 ppi.
Vissa 300 ppi och andra 400 ppi.

Skillnaden mellan 250 och 300 tycker jag inte syns förrän vid en noggrann jämförelse med detaljrika bilder.

Frågan är oxå vilket betraktningsavstånd och syftet med förstoringen är.

/roland - som ser sansat på pixelhysterin

Tack för svaren!

Men vad är alltså skillnaden mellan att "rastrera" och exponera på fotopapper? Och vilka "labb" gör vad?

Rastrering är det som sker när färginformationen i en digital bild skall omvandlas till färgpigment på papper.
Vid utskrift och tryck alltså.

På fotopapper sker ingen rastrering, där belyses fotopapperet med ljus (ofta laser) med den färg/styrka som varje pixel i bilden har.

Fotolabo har som sagt 254 ppi vilket gör att det sitter 254 små laserbelysarmojänger per tum i maskinen. Högre upplösning på bilden gör ingen nytta.

roypeter skrev:
Tack för svaren!
Men vad är alltså skillnaden mellan att "rastrera" och exponera på fotopapper? Och vilka "labb" gör vad?
Om du rastrerar, kommer din pixel på pappret representeras av fyra färgprickar cyan, magenta, gul och svart av olika storlek. Tomrummet mellan färgprickarna är vitt. Ta en lupp och titta i vilken tidning som helst. Fyrfärgstryck kallas det.

Du slipper rastrera, där din pixel direkt kan representeras med en motsvarande pixel av exakt rätt färg. Fotopapper fungerar i alla praktiska hänseenden så, bildskärmar och sublimeringsskrivare likaså.

Slipper du rastret, klarar du dig med lägre upplösning i punkter per tum. Det är därför en bild som ser bra ut på skärmen (= storleksordning 100 dpi) ser förfärlig ut i fyrfärgstryck vid samma storlek i centimeter.

Så de flesta "labb" som man skickar in sina filer till för papperskopior belyser alltså på fotopapper och därmed behövs ingen rastering.. Rätt eller fel ?

roypeter skrev:
Så de flesta "labb" som man skickar in sina filer till för papperskopior belyser alltså på fotopapper och därmed behövs ingen rastering.. Rätt eller fel ?
I princip rätt, men det kan bero på vilken produkt man köper av dem.
Råkade ut för att först ha gjort en provbeställning hos ett labb (snap-send, finns inte kvar längde) som på enstaka bilder levererade helt riktigt på fotopapper. När jag sedan beställde en "fotobok" av samma labb, fick jag bilderna i den rastrerade i taskig bläckstrålekvalite, plus att jag då alltså inte valt en bildupplösning som höll för rastrering.
Trist.

När du beställer vanliga bilder på fotopapperstorlekar, kan du däremot förutsätta att de inte är rastrerade.

Men då till min ursprungsfråga:

Hur gör labben när de får en fil som inte är på 300dpi och de tidigare speciferat att filerna ska vara i just 300dpi. Skriver de ut i den faktiska upplösning som bildfilerna kommer i ?

(eller kan man anta att om labben kräver 300dpi så krävs rastrering. Proffskopia i jönköping är ett exempel, där ska bilderna vara i 300dpi)

roypeter skrev:
Men då till min ursprungsfråga:

Hur gör labben när de får en fil som inte är på 300dpi och de tidigare speciferat att filerna ska vara i just 300dpi. Skriver de ut i den faktiska upplösning som bildfilerna kommer i ?

(eller kan man anta att om labben kräver 300dpi så krävs rastrering. Proffskopia i jönköping är ett exempel, där ska bilderna vara i 300dpi)
Om bilden du skickar till labbet för den givna storleken i cemtimeter inte motsvarar labbets exponeringsupplösning i pixlar per tum, kommer labbet först skala om din bild så det stämmer med labbets maskiner. Den kan då tappa lite i skärpa, men det märks normalt inte. Detta för att labbets maskin bara exponerar vid en fix upplösning.

Nej, du kan inte avgöra vilken typ (rastrerat eller orastrerat) av papperskopia du får baserat på upplösningen. Kolla upp det med labbet, eller prova själv helt enkelt. Men som sagt, är det på fotopapper, är det inte rastrerat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar