Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör jag nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

leifdottir

Medlem
Hej!
Jag har köpt ett polariseingsfilter och ett motljusskydd till min Nikon D40. Min fråga är nu hur jag monterar filtret, är det bara att skruva på? Och hur ser jag sedan hur jag ska vrida det vid fotografeingen, kan jag ha det på hela tiden och s a s "vrida bort effekten" när jag inte vill ha den? Sedan undrar jag hur jag ska vrida motljusskyddet (det är vågigt/blomformat), ska de höga kanterna vara i lodrät position eller vågrät?
Eller beror det på från vilket håll solen lyser?
Jag skulle vara jätteglad om någon ville hjälpa mig med svaren, då det är så basala kunskaper att jag inte själv hittat svaren på dem någonstans, då det antagligen är så självklart att ingen tror att någon kan undra över dem :)
mvh
 
leifdottir skrev:
...är det bara att skruva på?
...kan jag ha det på hela tiden och s a s "vrida bort effekten" när jag inte vill ha den?
...ska de höga kanterna vara i lodrät position eller vågrät?

Japp, bara skruva dit.

Nja. Filtret stjäl en del ljus och påverkar alltid lite. Skruva dit när du vill ha effekten och plocka bort och stoppa i väskan när du inte vill ha den.

Höga kanter uppe och nere. Brukar normalt inte gå att montera på något annat sätt om det är Nikons.
 
själv använde jag mig av lcd-tv eller data skärmen för att ställa in för den blir svart och så markerade jag på ringen man vrider och kolla sen hur mycket du behöver vrida på ringen om du tex behöver fotografera på högkant.
 
Missuppfattade kanske frågan:
leifdottir skrev:
Och hur ser jag sedan hur jag ska vrida det vid fotografeingen, kan jag ha det på hela tiden och s a s "vrida bort effekten" när jag inte vill ha den?

När du ska få fram effekten skruvar du dit filtret på objektivet, sen tittar du i sökaren medan du vrider på filtrets yttre ring. Effekten som blir ser du direkt.
 
Hej!

Jag är ingen polfilter expert, fast jag har ett som jag inte använder så otroligt mycket.

Det är möjligt att man rent teoretiskt kan lista ut hur man ska vrida filtret, men det beror ju på hur ljuset faller in mot kameran...
Jag tror att de flesta kikar i kameran och vrider på filtret för att uppnå önskad effekt (tabort speglingar, göra himmelen djupare osv).
Det brukar vara meckigt att vrida filtret när man har motljusskyddet på objektivet, det är liksom i vägen... =)
Dom höga/djupa kanterna ska "skydda" bildens långsida, dvs vara i över och underkant när du plåtar liggande format...
Kolla här:
http://www.nikon.se/product/sv_SE/v...A8du3T7rBXkP2e/dovXxuV7aLxnsDnQxqU8z.jpg.html
 
ibbe76 skrev:
själv använde jag mig av lcd-tv eller data skärmen för att ställa in för den blir svart och så markerade jag på ringen man vrider och kolla sen hur mycket du behöver vrida på ringen om du tex behöver fotografera på högkant.

Hmm... kan du utveckla det där lite...?
Vad menar du, att du kan tala om hur du ska vrida in polfiltret?
 
a det behövs nog redigeras lite,lite sent i dag .)
men man får iaf ett utgångsläge och så man lär sig hur mycket behöver vrida på filtret om man ändrar kameran från liggande till högkant osv,har själv motljusskyddet med liten lucka så man lätt får in ett finger så man lätt kan ändra beroende på hur man har kameran.
dock vid tex vatten så är det kanska lätt att se i sökaren när speglingarna försvinner.
 
28mm skrev:
Hmm... kan du utveckla det där lite...?
Vad menar du, att du kan tala om hur du ska vrida in polfiltret?

Köpte precis ett pol-filter till min kamera.
När jag satt och lekte med det framför dator och tv insåg jag att man kunde släcka ut ljuset från skärmarna helt genom att vrida på filtret. Ljuset från dator/tv (i alla fall lcd) är alltså planpolariserat (så som ljuset blir när det refleteras mot t.ex. vatten). Vad som var konstigt var att dator och tv var polariserade i olika plan. Det diffade ungefär 30 grader så jag kunde alltså inte släcka ut båda skärmarna samtidigt.

Så att ställa in sitt pol-filter efter lcd-skärmar och tro att man får max utsläckning när man fotar mot reflexer verkar vanskligt.

Svarar detta på frågan?
 
Jag förstår öht inte vitsen med att "ställa in" polfiltret efter en lcd-skärm. Man ser ju effekten direkt i sökaren när man vrider på filtret!

Effekten varierar beroende på ljusets infallsvinkel. Störst effekt får man om man fotograferar 90 grader vänd från solen. Minst effekt får man om man fotograferar rakt mot, eller rakt ifrån, solen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.