Annons

Hur gör jag nu med betalning för bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanna Maria

Medlem
Hej Fotosidan! :)

Jag började amatörfotografera för ca två år sedan, men det har snabbt rullat på. Nu är det så att jag har haft en praktikplats via arbetsförmedlingen där jag tagit en del bilder till företaget (det ingick inte i det jag skulle göra från början). Chefen blev jättenöjd och ville använda dem i en rad sammanhang, men jag höll på min rätt till bilderna. Det hade tagits för ett speciellt syfte och till det får han så klart använda dem, men inte till annat.
Om jag nu ska sälja arkivet och rättigheterna (ca 100 bilder), vad tar jag betalt? Dum fråga kanske, men hur gör man, rent praktiskt? Skickar man en faktura?

Hmm, är så ny på det här.

Kanske man får grubbla lite själv anser jag. Skicka faktura betyder ju att man har ett företag och tom redovisar skatt och moms. 100 bilder är inget mått som går att prissättas. Jag kan i bästa fall efter 30 års yrkesutövande få ut ca 800:- per bild och då ska dom vara bra. Andra stjärnskott kan få ut det dubbla eller mer men det finns som sagt ingen bra regel då det gäller en så stor volym. Kom överens med köparen och skriv gärna på ett papper vad som gäller för vidareanvändning,

lycka till
Bromesko

Kanske man får grubbla lite själv anser jag. Skicka faktura betyder ju att man har ett företag och tom redovisar skatt och moms. 100 bilder är inget mått som går att prissättas. Jag kan i bästa fall efter 30 års yrkesutövande få ut ca 800:- per bild och då ska dom vara bra. Andra stjärnskott kan få ut det dubbla eller mer men det finns som sagt ingen bra regel då det gäller en så stor volym. Kom överens med köparen och skriv gärna på ett papper vad som gäller för vidareanvändning,

lycka till
Bromesko

Vad menar du? Grubbla själv?

Klart jag tänkte komma överens med köparen, ville bara ha lite tips och riktlinjer.

Fortsättningen på mitt svar kanske gav en vägledning. Men det finns egentligen inga exakta svar på din fråga om prissättning. Grubbla själv var bara en anmodan att du ska försöka värdera dina insatser och klä dom i pengar. Det är så branchen fungerar i de flesta fall
bo

Får nog hålla med Bo. Utan att ha en attityd, så är det nästan omöjligt att svara på din fråga. Jag har ett återkommande uppdrag där jag reglebundet tar bilder och levererar ett 10-tal per år till samma företag. Jag får 750.- ink moms för varje bild. Då är den levererade bilden på papper i 50 x 70 cm. Jag har valt ett pris som jag tror är attraktivt som gör att kunden återkommer. Efter 2 år är jag etablerad hos dem och är 1:e fotograf när de behöver bilder. Vi båda är nöjda med detta arrangemanget och får små uppdrag "skvättvis" förutom det fasta uppdraget.

Får nog hålla med Bo. Utan att ha en attityd, så är det nästan omöjligt att svara på din fråga. Jag har ett återkommande uppdrag där jag reglebundet tar bilder och levererar ett 10-tal per år till samma företag. Jag får 750.- ink moms för varje bild. Då är den levererade bilden på papper i 50 x 70 cm. Jag har valt ett pris som jag tror är attraktivt som gör att kunden återkommer. Efter 2 år är jag etablerad hos dem och är 1:e fotograf när de behöver bilder. Vi båda är nöjda med detta arrangemanget och får små uppdrag "skvättvis" förutom det fasta uppdraget.

Tack för era svar.

Jo, jag fattar ju att det är svårt. Jag är bara så himla rådvill. Det är byggnader som är fotograferade, ca 5 bilder / hus. Han frågade vad jag vill ha för dem och. . . tja. . . :)

Får sova på saken.

låter lite snålt om du nu fått en praktikplats hos honom, att du skulle ta betalt för dessa bilder.

Om jag nu ska sälja arkivet och rättigheterna (ca 100 bilder), vad tar jag betalt?

Rättigheterna?
Menar du användningsrätten eller upphovsrätten?

När jag plåtar åt .tex företag få de användningsrätten inom det egna företaget, alltså får de använda dessa digitala bilder hur ofta och när de vill, men inte utanför företaget eller det som står på papperet.
Jag har fortfarande kvar upphovsrätten, jag äger bilderna.

Skulle du sälja/överlåta upphovsrätten äger inte du bilderna längre, detta ska kosta multim då han i sin tur kan sälja dina bilder vidare dyrt om han vill,

Som jag misstänker vill han ha dina digitala kopior, det kostar.
100st blir ju billigare styckpris än en.

Men som sagt, hur du än gör skriv kontrakt, och låt honom bara få användningsrätten inom det egna företaget.

Börja med att fråga hur mycket han anser dina bilder vara värda för honom och vad han kan tänkas att erbjuda dig.

MVH Mikael Julin - http://www.bildeffekt.se

Hej
Jag tycker du skall börja med att söka på fotosidan med lite olika sökord runt ta betalt för bilder.
Den här frågan dyker upp i olika skepnader minst ett par gånger i veckan. kan tänka mig att ganska många fasta besökare är ganska trötta på den.
För övrigt håller jag med, det finns inga fasta riktlinjer om du inte går efter BLFs eller SFFs prislistor.
En bra riktlinje är väl att fundera runt hur mycket den här kunden hade fått betala för att anlita en yrkesfotograf.
Kan tänka mig att det här uppdraget kanske rört sig om en halvdags fotografering samt två timmar redigering, bildbehandling.
På min faktura hade det då stått halvdagsfoto 4.900:- redigering 2 timmar 1600:- då med fri förfoganderätt till bilderna.
Mao 6500:- + moms
Anser du att dina bilder håller professionell kvalitet tycker jag att du presenterar den här prisbilden för kunden som ett utgångsläge.
Lycka till!

Innan det här går för långt:

Å ena sidan har du fotat på arbetstid(?) å andra sidan på eget initiativ?

Fråga vad han tycker styckepriset ska vara. Om han erbjuder en hundring styck tror jag du gör en bra affär eftersom det är så många, han kommer knappast använda mer än en bråkdel av bilderna.

100 bilder på företagets egna hus...det låter inte som något stort problem om han skulle vilja använda bilderna i reklam eller bolagsredovisningar etc.

Du behöver inte ha företag för att fakturera, men du kan inte lägga på moms annars samt att köparen måste betala arbetsgivaravgift.

En detalj, jag har alltid tagit upp såna här inkomster som inkomst av tjänst och köparen har betalat arbetsgivaravgift. Men efter att ha pratat med skatteverket nyligen hörde jag att det kunde räknas som en produkt. Någon som vet om/hur det påverkar? Nu har jag iofs egen firma.

En detalj, jag har alltid tagit upp såna här inkomster som inkomst av tjänst och köparen har betalat arbetsgivaravgift. Men efter att ha pratat med skatteverket nyligen hörde jag att det kunde räknas som en produkt. Någon som vet om/hur det påverkar? Nu har jag iofs egen firma.
Det påverkar om du är privatperson och t ex deklarerar för hobbyverksamhet. Om du säljer en sak (en bild t ex eller en antik byrå) behöver köparen inte betala arbetsgivaravgifter, vilket de måste om du säljer en tjänst. Därmed kan du ta mer betalt (i teorin 1300 kr istf 1000 kr) utan att det blir dyrare för köparen.

Om man har F-skatt (aktiebolag eller enskild firma) spelar det dock ingen roll.

Det påverkar om du är privatperson och t ex deklarerar för hobbyverksamhet. Om du säljer en sak (en bild t ex eller en antik byrå) behöver köparen inte betala arbetsgivaravgifter, vilket de måste om du säljer en tjänst. Därmed kan du ta mer betalt (i teorin 1300 kr istf 1000 kr) utan att det blir dyrare för köparen.

Om man har F-skatt (aktiebolag eller enskild firma) spelar det dock ingen roll.

DN/SvD/Expressen räknar alltid bildförsäljningen som inkomst av tjänst för privatperson så det blir bara hälften kvar. Tycker de borde ha koll.

Stämmer det du säger ska man alltså inte köra som egen företagare utan köra som hobbyverksamhet. Enorm skillnad i inkomst efter skatt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar