Annons

Hur gör jag back-up i Lightroom 5?

Produkter
(logga in för att koppla)

thofotomas

Avslutat medlemskap
Hej

Jag behöver hjälp med att göra back-up. Jag har just nu drygt 15 000 bilder som bara finns på ett ställe. Det är lite svettigt. Alla mina importerade bilder i Lightroom finns på en extern hårddisk. Jag vill nu kopiera dem (och alla ändringar) till en annan extern hårddisk. Jag kan se båda hårddiskarna i Lightroom. Jag vill inte flytta bilderna från den ena till den andra, utan bara kopiera allt (bilder och inställningar) från den ena till den andra hårddisken. Hur gör jag det enklast och bäst? Hur gör jag sedan för att enkelt och smart kopiera alla nya bilder och ändringar till min back-up så att den alltid är aktuell?

Stort tack på förhand för hjälpen.

Thomas
 
Kopiera hela mappstrukturen (sökvägen) till backupdisken (så hittar Lr lika bra på båda diskar) samt katalogfilen Lrcat. Lrcat bör hanteras "varsamt" eftersom allt redigeringsarbete ligger där. Sedan finns program för att backa upp endast förändringar om man vill ha det så. Annars tar 15k bilder inte så lång tid att kopiera.
 
Hej

Jag behöver hjälp med att göra back-up. Jag har just nu drygt 15 000 bilder som bara finns på ett ställe. Det är lite svettigt. Alla mina importerade bilder i Lightroom finns på en extern hårddisk. Jag vill nu kopiera dem (och alla ändringar) till en annan extern hårddisk. Jag kan se båda hårddiskarna i Lightroom. Jag vill inte flytta bilderna från den ena till den andra, utan bara kopiera allt (bilder och inställningar) från den ena till den andra hårddisken. Hur gör jag det enklast och bäst? Hur gör jag sedan för att enkelt och smart kopiera alla nya bilder och ändringar till min back-up så att den alltid är aktuell?

Stort tack på förhand för hjälpen.

Thomas

Ställ in ett backupprogram att kopiera bilder+katalogen (lrcat) med jämna mellanrum.
Fundera även på en molnlösning, dvs skydd mot att blixten slår ner i husen eller inbrott där datorn+backupdisken blir stulen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.