Annons

Hur gör jag? (1000-1400 porträtt)

Produkter
(logga in för att koppla)

Simna

Aktiv medlem
Hej

Har fått ett uppdrag på mitt jobb. Fotografera mellan 1000-1400 personer. Bilderna ska vara typ ID-fotografier som ska läggas upp i ett internt nät på arbetsplatsen (personpresentation).

Så, vad behöver jag?
Jag har tillgång till en Nikon D90 (APS-C) med 50 mm och 85 mm objektiv, samt en liten softbox på 45x45 cm. Ska jag köpa en blixt och en reflexskärm eller två blixtar?

Hur gör jag?
Längden på de som ska fotograferas varierar ju väldigt mycket. Ska man placera dem på en stol och justera höjden på kamerastativet?

Tacksam för tips.
 
Viktigt att rationalisera hela processen. Från a - ö ..
Smart att föra en lista på alla som fotograferas - i ordning. Ordning är a och o.

För den typen av enkelt porträtt så hade jag valt en blixt samt reflexskärm. Vanlig skiva vit frigolit fungerar. Hade det varit snack om halvkroppsporträtt eller hel så hade jag velat ha två blixtar.. nu tycker då jag att du borde klara dig med en enklare.

Tänk på att du kanske kommer att forografera många bilder med olika mkt allmänljus utifrån.. mät ljuset vid fasta tider om du inte har ett slutet utrymme.

Bestäm dig för ett arbetsfölde även i datorn. In med filerna och kör en enkel redigering, thats it.

Good luck
/N
 
50 låter som en vettig brännvidd för detta, kör själv med en 85:a men då med FF kamera.
För att "modellen" skall få bättre hållning rekommenderas en pall att sitta på, en stol får folk att sjunka ihop en del.

Själv kan du parkera dig på en bekväm pall en bit bort men räkna med att du konstant får anpassa din egen hållning till motivets längd.

Ljuset?
Kör själv i vanliga fall med 2 st D-lite2 och vita genomlysta paraplyer på massplåtningarna och en liten 150WS för bakgrunden på kort stativ bakom modellen. Snabbt, lätt och opersonliga bilder som funkar till ID-kort och annat som kunden kan tänkas vilja ha dem till.
Förhållandet mellan blixtarna du testa dig fram till i god tid innan plåtningen.

Tiden?
Räkna med att det går snabbare än du trodde när folket väl står på kö, 30 sek/motiv är mer än tillräckligt om personen har en färdigt namnlapp med sig som du fångar nånstans i bilden. I första beskärningen för du över namnet till metadatan och skär bort lappen ur bilden.
 
Tack för tipsen.

Ska först prova med en blixt och en reflexskärm, men jag tror nog att jag skulle kunna få loss pengar till två blixtar.

Att placera den som ska fotograferas på en pall istället för en stol och låta dem har en namnlapp med sig var bra tips.

Förhoppningsvis kommer jag kunna förfoga över ett rum utan fönster för fotograferingen så jag ska slippa flera olika färgtemperaturer.

Många tack!
 
Det finns ju också stolar som ser ut som en liten hästsadel. På en sån får man ännu bättre hållning. Se till att du har ett rum utan fönster och hyggligt färgneutrala väggar. Var också uppmärksam på att om lysrörsljuset kommer med i bilden så finns det risk för ojämn exponering. Se därför till att blixten dominerar ordentligt.
Sen så skulle jag nog rekommendera en liten blixt snett uppifrån bakifrån för att få lite lys på håret. Det ger liv och det gör att håret står ut mer från bakgrunden. Alla har ju inte samma hårfärg och en del smälter därför in ganska bra annars.

Du kommer att spara massor med jobb ifall du kan få bilderna färdiga direkt ur kameran, eller att de åtminstone är helt lika. Då är det bara ett litet makro i PS som behövs för det sista lilla.
 
Många kort blir de ....

När de blir så många skulle jag fundera på att göra en liten ministudio med kameran kopplad till en dator så du direkt ser resultatet och har möjlighet att "katalogisera" bilderna på ett vettigt sätt, typ - avdelning -namn osv å sånt kan man ju förbereda så de finns på hårddisken. Namnskylt var ju ett bra tips men de blir ju en del xtra redigering. Har du rätt avstånd mm så är de betydligt enklare redigering. Typ "recept" som du lägger på alla bilder.

ThomasR

De förutsätter ju att du har LR förståss ;-)
 
Aldrig gjort något liknande själv och du har redan fått många bra tips. Jag är lagd åt det lite paranoida hållet så jag skulle ta med mig ett extra hus, inte kul om kameran går sönder efter 30 bilder och du har 150 personer i kö. Samma sak med blixt, minneskort, batteri mm, skulle jag ta med mig extra av.

Direktfångst in i LR som du redan fått tips om är kanon, då slipper du lappar. Jag skulle även ha med mig en extern hårddisk som jag helst skulle köra direkt backup till, alternativt backup varje kvart eller så.

En exelfil med de som ska fotas så du kan bocka av dem direkt samt lätt sortera på vilka som inte blivit fotade.

Lycka till o följ gärna upp med ett inlägg här i tråden så vi får veta hur det gick.

/Mikael
 
När jag fotar företagsporträtt så får jag in dom jobben från kunder som oftast inte varit nöjda med bilderna från förra fotografen. Jag har en annan procedur som inte går ut på att vara snabbast utan att varje person ska vara HELNÖJD med SIN bild. Jag brukar köra en rätt så enkel uppsättning med blixtarna o oftast kör jag 3 stycken. En med ett hårljus snett bakifrån sedan en blixt snett framifrån o då oftast en reflexskärm på andra sidan o då en blixt på fonden för att få mer liv i den. Oavsett vad du väljer för uppsättning så bör du veta att den funkar så du inte får fula kraftiga skuggor eller tråkigt platt ljus.

Oftast tycker jag det funkar bäst när dom sitter ner o att du själv sitter på en lite högre pall som är höj sänkbar för oftast tycker jag dom flesta människor ser lite bättre ut (smalare) om bilden är tagen lite uppifrån inte mycket lite grann bara.

sedan så har dom flesta en bättre sida som ser bättre ut på bild så det första jag gör är att stolen dom sitter på är vinklad åt tex höger o fötterna pekar åt det hållet men att dom vrider huvudet lite åt andra hållet så får man en snyggare porträtt. Så jag börjar med att ta ett par bilder med stolen åt vänster sedan höger o kollar vilken sida dom ser bäst ut på.

sedan så är det alltid bra att ha en spegel i rummet eller ett badrum nära du ber dom kolla upp att DOM är nöjda med håret osv o att kläderna sitter snyggt o att tex inte kavajen får en bulle på axeln eller att skjortan skrynkar sig eller att håret står upp som kam på skallen. För sådant kan vara svårt o ta tid att fixa i photoshop.

när man tar bilderna så brukar dom flesta inte bli bra på en gång finns några få som blir bra på alla bilder men oftast behöver dom flesta ca 5 min innan bild sitter o dom är helnöjd.
Jag kör inte röda kors priser utan brukar ligga på 1400 kr + moms per person o brukar hinna ta 6-8 per timme o det som skiljer är att dom får se bilderna i kamerans display eller på data skärm inkopplad o välja den bild dom känner är bra. Vissa är nöjda på första vändan vissa andra är stela o stressade o behöver ta om för dom hittar ingen bild bland dom 10-15 jag tryckte av på första vändan.

Så när jag kör så tar jag betalt o har oftast assistent med o målet är att alla ska vara nöjda med bilden o inom vissa branscher är bilden verkligen viktig. Jag antar att ditt case är mycket mindre betalt o det ska bara vara snabbt in o ut sedan klart men oavsett så behöver du en bra grunduppsättning som funkar o ska du fota 1100-1400 pers så kommer det ta tid o du kommer behöva backup grejer. Jag har typ 8 st blixtar med mig + två kameror o kör oftast med 85mm på ff ibland 50 mm beroende på utsnitt på bild O skärpedjup etc.

Jag kör med ett färgkort för att ställa grundfärgen sedan har jag ett macro eller en (färdig film) jag gillar som jag ställt förut. Fördelen med att vara noggrann med
att dom kollar frisyren
att kolla att kläderna sitter bra
att dom får välja bild

är att du bara jobbar med en bild o att den redan är vald o att du slipper massa kloning etc från någon som inte är nöjd o att du får bra rekommendationer o får in mer jobb o kan ta mer betalt.
Har fotat som mest 20 personer på en dag med gruppbild o porträtt o mindre grupper inom firman då riggade vi två stationer för att köra porträtt på ena (med kort skärpedjup) sedan en station för gruppbilder. Varje station bestod av 3-4 blixtar.
Men 1400 personer jösses det är många det. Om jag skulle korta ned på tiden o verkligen speeda med lite kvalitet kvar ;-) då skulle jag hinna köra 20-30 pers i timmen. Mitt råd är att du räknar ut ett pris per person o provfotar hemma o ser vilken tid du hinner köra på testa din familj polare så du får en riktig tid för annars är risken att du åker dit på att typ stå o jobba gratis för att det tar mer tid än man tror. Lycka till
 
20 personer med stor gruppbild o 6 mindre gruppbilder o 20 porträtt samt 20 bilder med person i helkropp i levande kontorsmiljö det tog 6 timmar inklusive kort lunch o inväntade av vissa som var på möten etc.
 
Hej

Har fått ett uppdrag på mitt jobb. Fotografera mellan 1000-1400 personer. Bilderna ska vara typ ID-fotografier som ska läggas upp i ett internt nät på arbetsplatsen (personpresentation).

Så, vad behöver jag?
Jag har tillgång till en Nikon D90 (APS-C) med 50 mm och 85 mm objektiv, samt en liten softbox på 45x45 cm. Ska jag köpa en blixt och en reflexskärm eller två blixtar?

Hur gör jag?
Längden på de som ska fotograferas varierar ju väldigt mycket. Ska man placera dem på en stol och justera höjden på kamerastativet?

Tacksam för tips.

Jag tyckter själv att en 45x45 softbox gav rätt hårda skuggor, gillar ett lite större paraply bättre. Vet att det inte är lika lätt att styra ljus med ett paraply, men det ger ett mjukt och fint ljus och mjuka skuggor.
 
Fotade alla personer på den konsultfirma som jag jobbade på, Det blev något hundratal.
Gjorde det medan jag satt på bänken mellan konsultuppdrag så jag hade lön och behövde inte tänka på priset.
Jag håller med om allt som Ove nämner.
Jag körde med en kopplad dator så de jag fotat kunde se bilderna direkt. 5DMKII med 85/1,2 och två blixtar.
Lärde mig snabbt att herrarna brukade acceptera någon av de 5-10 bilder jag tog. Damerna tittade på bilderna och ville gärna komma tillbaka dagen efter när de var mindre trötta och hade fixat håret.
Så när det gäller damerna visade jag inte bilderna direkt utan körde snabb skönhetsretusch i LR och plockade bort lite rynkor och slätade ut hyn mm, och visade resultatet först efteråt.
Det gjorde jag slapp ta om bilderna.

Det var en lärdom för mig.
Herrarna är nöjda när de ser ut som de gör när de ser sig i spegeln när de tycker sig själva vara nöjda med sitt utseende.
Damerna däremot vill gärna se bättre ut på bilden än de gör i verkligheten. Färre rynkor slätare hud mm.

Att hålla reda på alla personer och namn tyckte jag var bland det jobbigaste.

Kanske Ove har något bra tips på detta.
 
Fotade alla personer på den konsultfirma som jag jobbade på, Det blev något hundratal.
Gjorde det medan jag satt på bänken mellan konsultuppdrag så jag hade lön och behövde inte tänka på priset.
Jag håller med om allt som Ove nämner.
Jag körde med en kopplad dator så de jag fotat kunde se bilderna direkt. 5DMKII med 85/1,2 och två blixtar.
Lärde mig snabbt att herrarna brukade acceptera någon av de 5-10 bilder jag tog. Damerna tittade på bilderna och ville gärna komma tillbaka dagen efter när de var mindre trötta och hade fixat håret.
Så när det gäller damerna visade jag inte bilderna direkt utan körde snabb skönhetsretusch i LR och plockade bort lite rynkor och slätade ut hyn mm, och visade resultatet först efteråt.
Det gjorde jag slapp ta om bilderna.

Det var en lärdom för mig.
Herrarna är nöjda när de ser ut som de gör när de ser sig i spegeln när de tycker sig själva vara nöjda med sitt utseende.
Damerna däremot vill gärna se bättre ut på bilden än de gör i verkligheten. Färre rynkor slätare hud mm.

Att hålla reda på alla personer och namn tyckte jag var bland det jobbigaste.

Kanske Ove har något bra tips på detta.

Bilden dom väljer skriver jag ner numret på o deras namn en del vill ha fler bilder o då tar jag ett lägre pris på följande bild en del vill ha ett leende på en bild o sedan en med inte leende tex
 
Oj, vad många svar. Tack.

Jag kommer inte att göra detta uppdraget som egenföretagare, utan som en arbetsuppgift bland alla andra.

Man förväntar sig att det hela blir enligt "löpande band principen", så det blir inte frågan om 5-10 minuter per person, ännu mindre att man kan komma tillbaka dagen efter när man har sett till att sminket och håret är fixat.
Det är jobbets Nikon D90 kamera som gäller och mitt eget 50 mm objektiv. Blixt(ar) kommer att köpas in enbart för detta projekt av jobbet.
Jag håller med om att, om det ska bli bra så krävs det lite tid för varje person, men det är inte jag som bestämmer detta. Så...

Skulle man kunna använda en blixt (genom en 45x45 cm softbox) som huvudljus med en reflexskärm "på andra sidan", samt LED belysning (videbelysning) för bakgrunden?

Som ni förstår förväntar man sig guldresultat för kopparslantar.
 
Ställ alla i en rad.
Säg till dem att småspringa förbi dig och se glada och avslappnade ut precis när de passerar.
Använd serietagning.
Färdigt.

Nej, men seriöst, jag tror inte att den som givit dig uppgiften förstått att det tar väldigt mycket mer tid än att varje person bara ska ställa sig framför kameran och du ska trycka på knappen en gång.

Säg att du kan få ner snittiden till 3 minuter per person inkl fotografering, efterarbete och filhantering. (VÄLDIGT optimistiskt). Det skulle ta ca en och en halv veckas heltidsarbete. Troligen blir det mycket mer tid eftersom du inte har rutin och saker alltid tar längre tid när det är många människor involverade.

Du har väl andra arbetsuppgifter? Hur mycket tid kan tas från dessa och när ska bilderna vara färdiga?
 
Oj, vad många svar. Tack.

Jag kommer inte att göra detta uppdraget som egenföretagare, utan som en arbetsuppgift bland alla andra.

Man förväntar sig att det hela blir enligt "löpande band principen", så det blir inte frågan om 5-10 minuter per person, ännu mindre att man kan komma tillbaka dagen efter när man har sett till att sminket och håret är fixat.
Det är jobbets Nikon D90 kamera som gäller och mitt eget 50 mm objektiv. Blixt(ar) kommer att köpas in enbart för detta projekt av jobbet.
Jag håller med om att, om det ska bli bra så krävs det lite tid för varje person, men det är inte jag som bestämmer detta. Så...

Skulle man kunna använda en blixt (genom en 45x45 cm softbox) som huvudljus med en reflexskärm "på andra sidan", samt LED belysning (videbelysning) för bakgrunden?

Som ni förstår förväntar man sig guldresultat för kopparslantar.


Angående blixtar så köpte jag elinchrome dlite One ett sätt med två blixtar o två softboxar. Dom är på 125w o det räcker alldeles utmärkt för porträtt men det som utmärker dom är att dom funkar klockrent med deras skyport. Själv brukar jag använda pocket wizards senaste för mina andra blixtar men skyporten till one serien funkar felfritt inte en svart ruta klöser ut jämnt. Körde dom på ett jobb med 20 pers. Och en extra blixt kostar rint 1200 tror jag. Jag gav typ 4500 för mitt paket lite bättre pris ;) men oavsett finns säkert billigare men one serien har perfekt styrka o är lättjobbade omfunlar stabilt. Självfallet har jag typ ett gäng större blixtar från andra företag men jag kör nästan konstant med one för porträtt dom funkar klockrent.

Jag har även köpt ställning för kamerablixt med softboxar från creative light men med tanke på att bara en blixt till tex nikon kostar typ 4000 kr sb 910 så blir det inte billigt utan den använder jag bara för tex bröllop det är enkelt att lägga med en softbox o en,ställning för blixtarna ligger i kamera väskan redan men för större jobb så blir det inte billigare o det funkar inte lika stabilt med kamera blixt.

Ang ställning så menar jag blixt stativ det har jag ett gäng förut så till kamerablixten så behövde jag köpa hållaren o sedan softboxarna hade jag tidigare från crestive light men dom har bytt namn på allt det kom från profoto o höjt priset duktigt :( men jag fick reda på det o shoppade på mig anpassningsringar o softboxar typ till en 1/4 av dagens profotopris.

Men glöm tanken på kamera blixt är det 1400 pers så kommer blixtrören ta skada dom pallar inte värmen däremot så körde jag typ konstant (nästan) med one i 5 timmar utan problem.jsg säger lycka till för det behöver du för 1400 pers det är massor o låt för Guds skull folk checka sig i en spegel innan o fixa till sig annars får du massa gnäll efter för SKIT IN BLIR SKIT UT ;). Så gör så mycket rätt från början o testa en dag med säg 20 pers o kolla exakt hur mycket det det tar då vet du hur lång tid det kommer ta att fota alla 1400 Jösses 1400 pers
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.