Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur går folk?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet ju inte vad du har för utrustning men stativ kan ju hjälpa till iaf.. Och bilden är ju tagen i Afrika så där e väl ljus & blir över till 17 mm:)
//Micke

Pol-filter och/eller avtonat gråfilter hjälper till. Samt lite nivåer och annat smått och gått i PS.

Exakt hur denna bild kom till vet jag inget om, fråga fotografen!

Stina.D skrev:
Pol-filter och/eller avtonat gråfilter hjälper till. Samt lite nivåer och annat smått och gått i PS.

Exakt hur denna bild kom till vet jag inget om, fråga fotografen!

Har frågat honom men inget svar, vad är det för filter? har sett vissa dimbilder över ängar etc där det ser ut som att det är animerat, helt underbart, blir så avis!

Den där bilden har nog Andreas använt polfilter till. Jag förmodar att det är himlen du tänker på. Jag tycker personligen inte den känns revolutionerande när det gäller ljuset, men det är ändå en mycket bra bild tack vare komposition och framförallt innehåll.

I övrigt är det viktigaste att man inser att utrustningen faktiskt inte gör så stor skillnad. Det viktigaste är ju att lära sig välja ljus.

Skärpedjup misstänker jag att du har missförstått lite. I en sån där bild, med vidvinkel och allt på relativt långt avstånd så finns ju allt inom skärpedjupet.

Läs på lite och inte bara här på FS. Det som kallas hypofocal avståndet är ett sätt att få fint skärpedjup i sina bilder. Se så , iväg till biblioteket nu och låna en bok och läs på. Gå sedan ut och praktisera!

Man plåtar när ljuset känns bra. Resten av tiden fiskar man eller försöker bedömma var och när kanske nästa tillfälle ges till en bild. Plåtat mycket i lågfjällen där ljuset ofta skiftar snabbt. Ljuset gör bilden alla gånger.

Om man tittar på andras bilder så känner man ibland ett sug i magen om en bild är riktigt bra

Flightspotter89 skrev:
vet att min glugg inte är lika ljusskarp men borde kunna få samma skärpljup även om bilden inte blir lika skarp.

Hur skarp bilden blir beror på i första hand på optikens kvalitet och i andra hand på om du använder film eller digitalt. Om du använder digitalt sätter sensorns upplösning en gräns för hur skarp din bild kan bli. Hur ljusskarpt objektivet är har i princip inte med skärpan att göra, men i praktiken har de ljusskarpa objektiven nästan alltid bättre optik, därför upplevs de som skarpare.

Normalt sett får du skarpast bilder på bländare 8-9, men för att få hela bilden skarp måste du upp på bländare 22 eller mindre. Som Fläsk-Tarzan mycket riktigt påpekar är tekniken något som kallas hyperfokalavståndet. Det betyder att man finner ut vilket avstånd man manuellt ska fokusera på med en given kamera, given brännvidd och given bländare för att hela bilden ska bli skarp. Teorin bakom är matematiskt och krånglig, och man kan med stor glädje hoppa över den och gå direkt till denna eminenta sida:

http://www.dofmaster.com/doftable.html

Har anger du

- Vad du fotograferar med (Film/digitalt, och om digitalt, vilken modell)
- Vilken brännvidd du använder (t ex 18 mm)

En tabell skapas som visar dig vilket avstånd du ska manuellt fokusera på med en bestämd bländare för att få hela bilden skarp.

Rekommenderar att du skriver ut tabeller för de vanligaste brännvidder du jobbar med (tex 17, 18, 20 och 22 mm).

Flightspotter89 skrev:
Har frågat honom men inget svar, vad är det för filter? har sett vissa dimbilder över ängar etc där det ser ut som att det är animerat, helt underbart, blir så avis!

Svarade efter två timmar efter din fråga - i kommentarspalten under bilden! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar