Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar objektivkorrigering i firmware?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag funderar på att uppgradera firmware till min K7 och då få objektivkorrigering i kameran. Men jag skulle vilja veta hur det funkar. Behöver man göra nåt särskilt för att få korrektionen? Gäller det bara jpeg eller också RAW?

Jag fotar i RAW. Den lins det gäller är Pentax SMCP-FA 77mm f/1.8 Limited. Den är utmärkt bra som den är tycker jag, men det kanske finns ännu lite mer att hämta?

Men hur sjusterar den det i jpg? är det inte en "mekanisk" instälning som görs, alltså säger åt kameran att den har fel och att fokus ska liga x länger bort/närmare än vad du tycker. Det ska väll inte kunna ha någon betydelse om du fotar i jpg eller raw? kameran fokuserar ju långt innan den sparar bilden.

säger inte att du har fel, men det låter mysko, kan du förklara det hela?

Men hur sjusterar den det i jpg? är det inte en "mekanisk" instälning som görs, alltså säger åt kameran att den har fel och att fokus ska liga x länger bort/närmare än vad du tycker. Det ska väll inte kunna ha någon betydelse om du fotar i jpg eller raw? kameran fokuserar ju långt innan den sparar bilden.

säger inte att du har fel, men det låter mysko, kan du förklara det hela?

Jag kan ha missat något här, men är det inte distorsion, vinjettering etc som justeras?

Hursomhelst så är svaret: precis som i din dator, det är en dator i kameran också. Samma sak.

Objektivkorrigering är en justering av förvrängning, vinjettering med mera. Jag tror att du syftar på finjusteringen av fokus (FF/BF) vilket går att göra i k-5 och k-7. Upptill 20 olika fokuskorrigeringar kan göras för Pentax objektiv. När det gäller tredjeparts objektiv blir det värre. Jag har två Sigma och den kan husen inte skilja på, jag kan inte uttala mig om Tamron objektiv.

/Mats

PS Objektivkorrigering finns även i LR 3.3 för vissa Pentax objektiv (Ltd och DA*) och tredjeparts DS

Lyckligtvis. Annars vore det inte RAW längre.

Jag skulle nog önska att jag kunde välja att göra en RAW efter objektivkorrigering ibland. Blir snabbare och enklare att göra bilderna i LR då, framförallt om objektivet inte är känt av LR. Men ok, jag kan ju köra JPG för det, men riskerar tappa mycket dynamik.

Objektivkorrigering är en justering av förvrängning, vinjettering med mera. Jag tror att du syftar på finjusteringen av fokus (FF/BF) vilket går att göra i k-5 och k-7. Upptill 20 olika fokuskorrigeringar kan göras för Pentax objektiv. När det gäller tredjeparts objektiv blir det värre. Jag har två Sigma och den kan husen inte skilja på, jag kan inte uttala mig om Tamron objektiv.

/Mats

PS Objektivkorrigering finns även i LR 3.3 för vissa Pentax objektiv (Ltd och DA*) och tredjeparts DS

jaså, på så vis. Blandade ihop det lite. tack för upplysningen.

Jag skulle nog önska att jag kunde välja att göra en RAW efter objektivkorrigering ibland. Blir snabbare och enklare att göra bilderna i LR då, framförallt om objektivet inte är känt av LR. Men ok, jag kan ju köra JPG för det, men riskerar tappa mycket dynamik.

Detta är tyvärr en omöjlighet, eftersom omräkningarna som sker måste ske på färdiginterpolerad bildinformation. Försöker du ändra råvärden efter resultaten du då kommer fram till är den reella effekten att du sänker kamerans upplösning till kanske hälften. 16MP blir 8MP verklig upplösning osv.

[edit]
Nja, naturligvis kan man göra vinjetteringskorrigering, men CA och distortion är en annan sak. Vinjetteringen är bara en styrkereglering, CA och distortion är en geomtrisk omräkning. Eftersom råfilsformatet inte är "komplett", utan t.ex den blå information är vad man kalla "aliased" - bara är mätt i en punkt av fyra - är känsligheten för att ha "rätt" utgångsvärde när man råkonverterar väldigt hög. Det räcker med en liten, liten miss i omräkningen för att resulteten ska bli helt åt skogen jmf verkligheten, därav den starka påverkan på "verklig detaljupplösning".
[end edit]

Fast då vore det som sagt inte RAW längre. Vad du skulle kunna göra är att spara information om vilket objektiv bilden är tagen med och låta datorn göra korrigeringen efter uppräkningen precis som datorn i kameran gör vid JPEG-fotografering.

Fast då vore det som sagt inte RAW längre. Vad du skulle kunna göra är att spara information om vilket objektiv bilden är tagen med och låta datorn göra korrigeringen efter uppräkningen precis som datorn i kameran gör vid JPEG-fotografering.

Det spelar väl ingen roll vad det är eller heter så länge det är ett bra verktyg. Visst kan man fixa i datorn, men det blir mer meck. Jag tar ofta hudratals eller tusentals bilder, så vill göra så mycket som möjligt automatiskt.

Det spelar väl ingen roll vad det är eller heter så länge det är ett bra verktyg. Visst kan man fixa i datorn, men det blir mer meck. Jag tar ofta hudratals eller tusentals bilder, så vill göra så mycket som möjligt automatiskt.

Vi läser nog förbi varandra , med samma information tillgänglig kan det göras lika automatiskt som i kameran (och visst spelar det roll vad saker heter).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar