Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar ljusmätningen på en RT?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jarlen

Aktiv medlem
Hej!

Första inlägget på dennna till synes superba sida för den som är fotointresserad!!!

Jag har under en längre tid funderat på hur ljusmätningen fungerar på exempelvis EOS RT som inte har en uppfällbar spegel. På andra EOSar har jag förstått det som om att en del av spegeln är halvgenomskinlig och att det bakom den stora spegeln sitter ytterliggare en spegel som bryter ljuset framåt i kamerahuset. I framkant sitter då själva ljusmätningssensorn. Funkar det på samma sätt i en RT eller har den någon annan variant?

Kanske inte en livsavgörande fråga, men nu när jag hittat ett ställe där det verkar finnas mycket bred kunskap kan man ju lika gärna passa på att stilla nyfikenheten.

Jalle

Hej !

Det fungerar ungefär på samma sätt som en vanlig EOS.
Den skillnaden som är är att du tappar ca: 1/3 dels steg i ljusstyrka.Dessutom är kameran lite mer känslig för damm eller tumavtryck på spegeln.

mvh
patrik

Jag har för mig att det är 2/3-steg. Men en skillnad på 1/3 mellan 1/3 och 2/3 är ju rätt lite.

När man använder kamerorna i automatikläge märker man ingen skillnad mellan en kamera med uppfällbar spegel eller med en med fast. Mätsättet är ungefär samma.
Det är bara när man mäter manuellt som det spelar någon större roll och då måste man tänka på att kompensera för ljusförlusten.

Jag testade Eos RT när jag var praktikant på tidningen Aktuell Fotografi (numer FOTO) 1989. Jag gillade kameran skarpt och den var avancerad för sin tid med fast spegel och lite fler CF-funktioner än den vanliga Eos 600:an.

Kameran har fortfarande en hel del anhängare, särskilt bland blixtfotografer eftersom man ser hur blixtljuset faller under exponeringen.

Canon anger att det är 1/3-steg men i praktiken är det 2/3 steg man tappar.
Har haft både en RT och en EOS 1 RS. Trevliga kameror. Lite synd att man ej kan köra låst-fokusering i RT-läget.

steinick skrev:
Fast man undrar ju hur mycket de ser på någon millisekund.

Man ser. Särskilt i mörka rum. Det blir en minneseffekt så bilden stannar kvar som ett synintryck i liten stund.

Jag vet en del som plåtar kändisar för damtidningarna på premiärer som körde med 1N RS bara för att se om folk blinkade när de blixtrade. Nu kör de Eos 1D.

Jarlen skrev:
.. ytterliggare en spegel som bryter ljuset framåt i kamerahuset. I framkant sitter då själva ljusmätningssensorn. Funkar det på samma sätt i en RT eller har den någon annan variant?
Det är AF-sensorn och blixtljusmätningen som sitter där. Gäller alla EOS. Ljusmätningen sitter uppe i prismasökaren på alla EOS inkl RT, 1n RS.

(Undantag är fin spotmätning på vissa modeller som sitter i AF-sensorn.)

Nyfiken....

Olle, nu blev jag nyfiken, vet du var spotmätningen på EOS 5 sitter, uppe eller ner?

Jalle

Visst, den sitter uppe i prismat. Vad jag vet är det endast EOS 1 (alla varianter) och EOS 3 som har fin spotmätning i AF-modulen.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto