Annons

Hur funkar garantin mot Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Vi har en kompaktkamera Nikon S1000PJ där bilderna blir ovanligt suddiga och vid filmning hoppar bilden något åt sidorna. På något sätt är det något i objektivet som hoppar omkring mystiskt och oregelbuntet. Den var iallafall inte sådär från början när den köptes.

Det funderas därför på att skicka in den och få den reparerad. Men vi har tappat bort några garantipapper tror vi, men vi har inte letat riktigt fullständigt än. Det kallades "världsgaranti". Kameran köptes i new york så det var inte i sverige och så.

Men innan man hittat papprena kan man ju ta reda på hur man ska göra med den.

Någon här som vet hur det fungerar med garantin och vart man skickar den och om man kan ringa eller mejla till någon och fråga hur man kan göra?
Vi köpte den 2009 i oktober och det är nog 2 års garanti om jag inte minns fel.
 
Har dessvärre för mig att det är svårt att få kameror köpta utanför EU reparerade på garanti i Sverige. Världsgaranti eller inte. I USA gäller däremot säkert garantin. Kan ju vara värt att kolla i alla fall, fast då spelar det en viss roll om kameran har importerats lagligt, d v s tullats med svensk moms.

Någon kanske kan ge ett definitivt svar?
 
Om jag var som dig skulle jag kolla med Lasses kameraservice. Antingen säger de ja eller så säger de nej.
 
Kameror inköpta i USA omfattas inte av någon världsgaranti. Däremot så gäller den för objektiv och tillbehör.(hur märkligt det än kan låta)
Hade den däremot köpts i Europa hade det gått bra.
Kameran måste i detta fall skickas tillbaka till USA om garantin skall åberopas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.