Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kermit

Medlem
Den här frågan har säkers ställts tidigare, men jag hittar ingen.
Hur som helst undrar jag om någon kan förklara för mig hur de nya icke-systemkamerorna, med relativt små objektiv kan ha sån prestada? Det finns kameror med 12x zoom 35-432 mm. ljusstyrka 2,8 rakt igenom. t.ex. panasonic fz20. Skulle man köpa ett 400 mm. f 2.8 zoom objektiv blir ju det dyrare än kameran?

Tvåhundra hästkrafter (även om det heter kW)i en personbil och tvåhundra hästkrafter i en lastbil är inte samma sak heller. Men tvåhundra hästkrafter kan det likafullt vara, i båda. En lastbilsmotor i en personbil skulle ge en jäkla acceleration i uppförsbackarna ;--)

Man kan inte jämföra brännvidd om det skiljer på storlek av den yta som fångar ljuset.

Panasonic DMC-FZ20 har en brännvidd som ger motsvarande utsnitt som 36-432mm på en 135-kamera. I själva verket är objektivets brännvidd 4,6-55,2. Detta eftersom sensorns storlek (längd) är ungefär en åttondel av en 135-bildruta.
Dessutom blir jag lite fundersam till den där bländaren. Cyberphoto säger att den har bländare 2.8-8.0, d.v.s. bara bländare 8 i teleläget. Och det låter lite för bra för att vara sant. Det skulle iofs bara bli en frontpupill på 20mm, vilket faktiskt inte låter helt orimligt.
Jag tror aldrig jag annars sett något zoomobjektiv med konstant bländarvärde (oftast 2.8, ibland 4.0) som har haft mer än ca 3x zoomomfång (typ 17-40, 24-70 eller 70-200).

Hursomhelst, alla objektivbyggen innebär kompromisser. Ju mer man har av en sak (såsom ljusstyrka eller zoomomfång) desto mer kostar det nån annanstans (storlek, pris, optisk prestanda).
Just FZ20 har ganska kraftig kromatisk aberration i teleläget, och distortion i vidvinkelläget.

Det är också enklare att bygga zoomobjektiv för digitalkameror än 135-kameror, undantaget fullformats-DSLR. Dels gör den mindre sensorstorleken att objektivet inte behöver vara lika stort (=tungt och dyrt), dels vet man vilken upplösning man behöver, som också oftast är betydligt lägre än det som kan krävas av 135-film, så objektivet behöver inte ha samma optiska precision.
Det finns fall där samma objektiv finns på kameror med olika upplösning, och då har olika maxbländare (eftersom de kunde vinna lite optisk upplösning genom att ta bort den största bländaren).
Skulle man ge sig på att bygga samma objektiv till 135mm skulle det bli fruktansvärt stort, tungt och dyrt (det skulle behöva en ingångspupill på 154mm!), med i bästa fall halvkassa prestanda.

Det faktum att man faktiskt kan byta objektiv på 135-kameror är kanske anledningen till att sådana objektiv inte finns. Det är billigare att köpa flera separata zoomar (t.ex. 28-70, 70-200 och en 2x teleconverter) med samma zoomomfång men ändå bättre prestanda. Det närmsta man kommer är Tamrons 28-300/3.5-6.3, som inte har särskilt lysande bildkvalitet (men som faktiskt är relativt billig och lätt).

Jag vet inte om det finns någon motsvarande zoom för systemkameror? Men det är onekligen fantastiskt att det över huvud taget går att göra en zoom med sådant omfång. Tror att man utnyttjar asfäriska linskonstruktioner samt Apo-glas (verkar vara betydligt billigare idag än för några år sedan). Vet dock inte vilket bildresultatet blir i vidvinkel- och största telelägena?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar