Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur funkar det på e-bay?

Produkter
(logga in för att koppla)

cmblelle

Aktiv medlem
Har sökt objektiv på www.ebay.com. Flertalet annonser ser ut att komma från olika företag, t ex Best Pro Photo och Flashpoint Cameras.

Priserna är låga men inte löjligt låga (110 dollar billigare på Sigma 100-300/4 jmf adorama.com) vilket låter tilltalande, men om man söker företagen på google dyker de bara upp som "ebay stores" och på www.resellerratings.com dyker de inte upp alls...

Är det någon som handlat där som kan berätta hur/om det fungerar ? Jag har turen att ha en kompis som kan köpa och bära hem ev. inköp, men garanti kan man ju alltid fundera över - erfarenheter/råd ?

Vissa e-bay butiker är kopplade till vanliga kända butiker. Andra är helt kopplade till e-bay och man har då bara e-bay omdömen att förlita sig till. men dessa brukar spegla bra vad slags standard dom håller.

Kolla bara att alla omdömen verkligen är på kameraprylar. Har sett säljare som har hundratals med bra omdömen på vitamintillskott och så säljer dom plötsligt en avancerad kamera. Då ska man kanske passa sig.

Har handlat både nytt och begagnat på e-bay och det har alltid fungerat bra för mig. Ett trettital inköp av varierande storlek hittills.

Senast ett nytt batteri till min Ixus. Kostade en knapp hundring inkl porto. Hade det hemma inom en vecka. Det får man inte hos svenska handlare.

Hej

Ebay fungerar alldeles utmärkt, jag har i nuläget gjort 65 transaktioner utan problem. barnkläder, mtb grejor, kamera accessories, kläder, etc. HAr både sålt och köpt grejor och endast haft problem en gång men det löste sig. Det finns dock en del saker man bör tänka på.

Viktigaste för mig är att personen/affären jag handlar med har många feedback samt mycket hög precent som är positiv. Oftast över 99% för attt jag ska handla men dom flesta har mycket bra feedback. Det beror också mycket på vad det är du köper. Om jag köper compactflash för $30 kan jag vara lite mindre noggrann än om jag köper en mountainbike för $3000. Där får man använda sunt förnuft.

Var noggrann med att kolla hur mycket frakten kostar. Många skcikar bara grejor inom USA. Det är inte ovanligt att frakten är ruggigt dyr och då spelar det mindre roll om man fick ett bra pris på produkten. Köper man från en "Ebaystore" lägger dom också till frakt till vissa stater, kolla upp vad som gäller.

Jag tycker själv att det många gånger är värt något mer med en produkt från en "riktig" affär. Speciellt om det gäller tex. digital produkter etc. Att betala $50 mindre på Ebay jämfört med B&H för en $500 kamera är inte intressant för mig.

Det finns en hel del folk som försöker luras men det är ofta ganska enkelt att se. Köp inte en dyr produkt från någon med noll tidigare transaktioner. Eller någon som har dålig feedback. Har personen/tidgare bara sålt billiga tshirts och nu vill sälja en diamantring kan man vara lite extra försiktig. Som vanligt gäller att verkar något lite för bra för att vara sant så ska man vara mycket försiktig.

Det erbjuds viss "försäkring" mot eventuella problem men det gäller lite mindre belopp. Jag betalar/tar emot pengar med Paypal vilket fungerar mycket bra.

Hör av dig om du har ytterligare frågor

H

ANNONS