Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur funkar blixten "sunpak autozoom 2600"?

Produkter
(logga in för att koppla)

TheBigZ

Medlem
På en loppmarknad i Tokyo fick jag tag på en äldre blixt till min lika gamla Pentax Me.

För några tior är jag nu stolt ägare till en "Sunpak Autozoom 2600" med japansk manual (något svårläst för mig). Med andra ord: någon som vet något om blixten? På framsidan går det att välja tre lägen: röd, vit och blå. Vad är detta? På sidan finns dessutom en snurra med exponeringstabell.

Någon som har några tips om användning tillsammans med pentaxen? Vad ska jag tänka på, och framförallt, de tre lägena; vad handlar det om?

Tacksam för alla tips hur enkla de än må vara!

Har blixten en liten sensor (ser ut som ett litet hål på framsidan)? I så fall mäter den själv ljuset och då behöver bara ställa in rätt bländare. Troligen behtyder färgerna olika lägen som motsvarar olika bländare, t ex 2,4,8 eller 2.8, 5.6, 11. Det bör framgå av skalorna på baksidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar