Annons

Hur funkar autoläget på äldre blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
jag har en Osram C260 studio från film-eran. Den har två lägen, manuellt då det är full effekt och auto. Blixten har ett optiskt öga på framsidan som jag antar hör till automatiken. Jag tänkte använda den på min Holga som lite upplättning. Är det bara att köra så auto och se glad ut eller?

jag har en Osram C260 studio från film-eran. Den har två lägen, manuellt då det är full effekt och auto. Blixten har ett optiskt öga på framsidan som jag antar hör till automatiken. Jag tänkte använda den på min Holga som lite upplättning. Är det bara att köra så auto och se glad ut eller?

Det tycker jag!

Automatiken var ofta konstruerad så att man ställde in en fast bländare som var beroende av vilken filmkänslighet som används. Därefter portionerar blixten ut tillräckligt med ljus, baserat på hur mycket som kommer tillbaka från motivet. Funkar ofta förvånansvärt bra, även om nyare system givetvis är bättre.

Per.

ok. Så det är bara att välja bländare efter avstånd och tabellen på baksidan på blixten och ASA enligt filmen man har i? Men då blir det väl som när man räknar med ledning av ledtalet?

ok. Så det är bara att välja bländare efter avstånd och tabellen på baksidan på blixten och ASA enligt filmen man har i? Men då blir det väl som när man räknar med ledning av ledtalet?

Om blixten har ett auto-läge behöver du inte ställa bländaren efter avståndet, utan bara efter filmkänslighet. Blixten tar själv hänsyn till avståndet genom att mäta hur mycket ljus som reflekteras.

Per.
.

nu ramlade poletten ner. Bländarna jag har att välja på är 10 och 13, så med 400 ASA blir det nog bra. Blixten är antagligen inställd på 100 asa bl 8.

nu ramlade poletten ner. Bländarna jag har att välja på är 10 och 13, så med 400 ASA blir det nog bra. Blixten är antagligen inställd på 100 asa bl 8.

f10? schysst! har du modifierat din eller?

edit: strykte frågan om du hade en av de nya som har fungerande bländarväljare, då jag kom på att dom har f13 och f20 ;P
(+ordna stavfel)

f10? schysst! har du modifierat din eller?

edit: strykte frågan om du hade en av de nya som har fungerande bländarväljare, då jag kom på att dom har f13 och f20 ;P
(+ordna stavfel)

Enligt instruktionsboken är det 8 och 11, men någon stans så internet läste jag att 10 och 13 är närmare sanningen. Var har du fått den infon ifrån?

Enligt instruktionsboken är det 8 och 11, men någon stans så internet läste jag att 10 och 13 är närmare sanningen. Var har du fått den infon ifrån?

härifrån: http://www.squarefrog.co.uk/basics/apertures.html
om du tar av bakstycket, ställer in på B läge och växlar mellan soligt och molnigt så kan du se inifrån kameran hur din är. jag har tejpat fast ett rödfilter på den där armen :)

på samma sida finns även beskrivet hur man kan ändra sina slutaröppningar själv :)
http://www.squarefrog.co.uk/hacks/aperture-mod.html

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto