Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar refund på paypal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Jag köpte ett Olympus Zuiko 50/1.8 på Ebay.uk för några dagar sedan och betalade via Paypal. När objektivet anlände visade det sig tyvärr vara skadat. Efter kontakt med säljaren lovade han att återbetala (refund) köpeskillingen.

Hur fungerar "refund" via Paypal?
Kommer det återbetalade beloppet in på mitt Paypal-konto?
Om jag inte vill låta pengarna stå kvar på mitt Paypal-konto, kan jag då föra tillbaka dem till min bank i Sverige?

Jag har tidigare köpt fotogrejer via både tyska och engelska Ebay samt via svenska Tradera. Men detta är första gången det blivit strul. Hoppas det ordnar upp sig...

Jag fick en gång refund för en vara som aldrig kom (eller skickades för den delen).

Beloppet kommer in på ditt PayPal-konto, men jag tror det kostar pengar att föra över det till ditt bankkonto. Ett alternativ är att låta pengarna vila på PayPal-kontot tills du köper något mer på eBay.

Pengarna kommer till ditt PayPal konto, du kan där efter föra över dem till din bank om du vill.

https://www.paypal.com/row/cgi-bin/webscr?cmd=_display-fees
Som jag tyder det, ska det vara fritt från avgifter vid 500 kroner eller högre. Vid lägre belopp tar de en avgift på 7 kronor.

Det verkar stämma när jag tänker efter på de gånger jag tagit ut pengar från PayPal.Det tar dock några vardagar för pengarna att komma fram.

Tack för båda svaren! Nu är jag åtminstone lugn på den punkten. Men jag har ytterligare en fråga kring PayPal.

När jag "länkade" mitt VISA-kort (PayPal: "Link and confirm your debit or credit card") lämnade PayPal följande meddelande: "Check your card statement in 2-3 days and find the 4-digit PayPal code for the charge".

Vad är det för 4-siffrig kod? Var finner jag den? Kommer jag att se den när jag går in på min internetbank och kollar transaktionen av de 15 kr som PayPal tar för länkningen?

Ja, precis. På ditt kontoutdrag kommer det stå ex. "PayPal 5121", och då är 5121 alltså koden som du använder för att styrka att du är ägare till kontot/kortet.
De femton kronorna kommer 'automagiskt' att dras från ditt nästa köpebelopp, så pengamässigt blir det plus-minus-noll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar