Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar Hilkaflex?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut1009

Avslutat medlemskap
Min flickväns farfar har letat upp sina gamla kameror, nämligen en Hilkaflex, en Kodak-Anastigmat Prontor och en REX lådkamera. Vet någon hur de fungerar eller vart jag hittar länkar om kamerorna.

Hilkaflexen är en tvåögd spegelreflex, sök på Yashicamat, Rolleiflex, Rolleicord, Minolta Autocord, Icoflex mfl så hittar du liknande kameror och info om hur de funkar.

Kodaken heter inte så som du skrivit, "Anastigmat" är en beteckning på objektivet och "Prontor" är en slutare. Jag gissar att det är någon av alla de bälgkameror Kodak har sålt sen 1900-talets början. Leta efter en beteckning på kameran så finns det gott om info på nätet.

Lådkameror funkar i regel som engångskameror med det undantaget att man byter film i dem och att optiken är sämre.

Det enda jag kan komma på (sitter på jobbet) om Kodak-kameran är att det står No. 620 på baksidan men det handlar väl om filmtyp?

Kodak-kameran är mest lik den till höger (första länken), på den andra länken passar den mest in på den översta modellbeskrivningen i tabellen.

Jag undrar om det är något speciellt jag behöver tänka på, förutom en lös ljusmätare.

avslutat1009 skrev:
Jag undrar om det är något speciellt jag behöver tänka på
Om det är en sån kamera så tar den 620-film som inte finns längre. Den har samma bredd som 120-film så du kan spola om den på 620-spolar om du har såna. I ett beckmörkt rum naturligtvis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar