Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur fungerar en Blixt Metz 45 CT-4
- Trådstartare ville2002
- Start datum
Om du har adapter och sladd samt kamera med TTL är det bara att vrida den stora ringen på toppen av blixten så att den hamnar i läge "TTL". En lampa med texten "TTL" kommer då att lysa på blixtens baksida. Sen är det bara att köra.
Det finns en knapp som stänger av och på extra reflektorn. När du slår blixtljuset i taket kan du experimentera med det extra ljuset för att lysa upp skuggorna under näsa, haka och ögonbryn. Det finns också gråfilter för denna extrabilixt för att styra dess styrka i förhllande till huvudljuset.
Det finns en knapp som stänger av och på extra reflektorn. När du slår blixtljuset i taket kan du experimentera med det extra ljuset för att lysa upp skuggorna under näsa, haka och ögonbryn. Det finns också gråfilter för denna extrabilixt för att styra dess styrka i förhllande till huvudljuset.
Till en Nikon F2 behövs ingen SCA-adapter utan bara en standardsladd med sk PC-kontakt. En sådan sladd levereras med alla nya Metz 45r.
När du då plåtar med Metzen ställer du in filmkänsligheten på vredet på toppen av blixten. Sedan vrider du det stora vredet till någon av hacken (ej TTL, M, M 1/2, M 1/4 eller wind). Ett streck på en skala talar sedan om vilken bländare du ska ställa in på kameran.
När du då plåtar med Metzen ställer du in filmkänsligheten på vredet på toppen av blixten. Sedan vrider du det stora vredet till någon av hacken (ej TTL, M, M 1/2, M 1/4 eller wind). Ett streck på en skala talar sedan om vilken bländare du ska ställa in på kameran.
Det ska funka med SCA-adaptern också. (antar att den egentligen är för F3). Men du måst fortfarande köra med den blänare som blixten anger.
Tonyeagle
Aktiv medlem
olika sca-adaptrar
Det är väl så att det är olika adaptrar till olika kameramärken. Jag har en 45:a ct4 med olika adaptrar till Nikon och Canon. Du bör kunna ta reda på vilken adapter som det ska vara till en speciell kamera. Kör du bara manuellt utan TTL så kanske det kvittar?! Med en F2:a kan man väl använda blixtens egen automatik dvs man ställer in en bländare och blixtens sensor stänger av ljuset då rätt mängd har reflekterats. (I fall man inte vill köra manuellt). Så går det i alla fall att göra då jag använder min gamla helmanuella Nikon FM.
Det är väl så att det är olika adaptrar till olika kameramärken. Jag har en 45:a ct4 med olika adaptrar till Nikon och Canon. Du bör kunna ta reda på vilken adapter som det ska vara till en speciell kamera. Kör du bara manuellt utan TTL så kanske det kvittar?! Med en F2:a kan man väl använda blixtens egen automatik dvs man ställer in en bländare och blixtens sensor stänger av ljuset då rätt mängd har reflekterats. (I fall man inte vill köra manuellt). Så går det i alla fall att göra då jag använder min gamla helmanuella Nikon FM.
1 500 kr är rätt pris. 4 000 är nypriset.
Fredrikpersson
Aktiv medlem
Metz har en manual för 45 CL 4 på sin hemsida. Vet iofs inte vilken skillnad det är mellan CT 4 och CL 4, men det är nog inga stora skillnader.
Gå till www.metz.de
Välj "service/support i menyn till vänster.
Välj "downloads/instruction manuals" och sedan 45 CL 4.
Hälsn.
Fredrik Persson
Gå till www.metz.de
Välj "service/support i menyn till vänster.
Välj "downloads/instruction manuals" och sedan 45 CL 4.
Hälsn.
Fredrik Persson
Skillnaden mellan CL och CT är att CL är nyare och har en modernare elektronik. Funktionerna är desamma.
Fredrikpersson
Aktiv medlem
En sak till Magnus. Tittade i din portfolio "motorsport" och måste passa på att fråga dig var/när du plåtade den gula 911:an (Porschen). Skall erkänna att jag är en Porsche-addict" och att jag gillar bilden.
mvh
Fredrik
mvh
Fredrik
Bilden är tagen under en mindre biltävling i Eslöv på Åkermans (Volvo Excavators) industriområde någongång 98-99. (dåligt minne)
Fredrikpersson
Aktiv medlem
Tack för info om bilden.
När vi ändå är inne på blixtar och har Magnus på tråden skulle jag vilja fråga lite om studioblixtar.
Är sugen på att köpa ett "nybörjarpaket" med studioblixtar.
Räcker 2 x 500ws för normalt "hobbybruk i källaren (vill ha möjlighet att ta åtminstone helfigursbilder med mellanformat).
Begagnattips?
Fredrik
När vi ändå är inne på blixtar och har Magnus på tråden skulle jag vilja fråga lite om studioblixtar.
Är sugen på att köpa ett "nybörjarpaket" med studioblixtar.
Räcker 2 x 500ws för normalt "hobbybruk i källaren (vill ha möjlighet att ta åtminstone helfigursbilder med mellanformat).
Begagnattips?
Fredrik
ville2002
Aktiv medlem
...har hittat manual nu på www.metz.de....toppen....tack!