Annons

Hur fungerar close-up-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

kunoapa

Aktiv medlem
Jag är sedan en ganska kort tid tillbaka en nöjd ägaren av en Sony F-717 digitalkamera. Har sett bilder här på FS där det har använts close-up-filter för att ytterligare utforska makro-området. De bilder jag har sett är ofta tagna med kameror som liknar min (oftast Minolta Dimage7) och för det mesta har de varit bra. Eftersom jag är låst till det inbyggd objektivet söker jag efter andra saker för att bli mer flexibel. Nu ska jag försöka ge lite konkreta frågor:

Hur fungerar ett close-up-filter och vad innebär de olika graderna (jag har sett +1 till +4)?

Hur används filtret? Går det enbart att använda på nära håll?

Finns det nackdelar eller svårigheter med att använda filtret? Risk för distortion?

Det var det tror jag. Tipsa gärna om sidor som har info om detta och liknande produkter.

/Anders

Närbildslinser är inga filter utan pluslinser som gör att du kan ta närbilder.

Talen +0,5, +1, +2, +3, +4 osv brukar stå för hur många dioptrier linsen är. Ju högre siffra desto närmare kommer du objektet, och större förstorning. Samma som ett förstoringsglas eller lupp.

Närbildslinser stjäl inte ljus, så exponeringen blir samma som utan.

Om det blir nämnvärd distorion med din kamera vet jag inte, men med de systemkameror och tvåögda kameror jag använt närbildlinser med har blivit bra.

Kanske du kan ta med kameran till en fotoaffär och testa en lins?

Hoya har ett set med tre linser. +1, +2 och +4. Skaffade själv ett sådant set i måndags, men har inte hunnit använda det än.

/AnnaKarin

Hade sen gammalt två linser från Nikon ( +1 och +2) och skaffade i vintras Hoyas set med tre linser. Blev tyvärr lite besviken på Hoyas linser, får mycket skarpare bilder med Nikonlinserna.
Så det kanske är värt att kolla runt lite på olika tillverkares grejer.
Men kanske hade jag otur och fick ett måndagsexemplar av Hoya linserna - vad vet jag :)

/Maria

Har använt Hoyas close-up filter i drygt en veckas tid till min Minolta D7.

Måste säga att jag är mycket nöjd med egenskaperna.
Upplever ingen distorsion alls.
Det fungerar bara att användas för närbildsfoto men ej till annan fotografering (d.v.s ingen telefokusering)

Som förväntat blir ju skärpedjupet kortare ju högre grad av förstoring man sätter på och detta kräver givetvis kompensering med liten bländaröppning.

Jag köpte nyligen en Hoya +3 förstoringslins. Det roliga med den är att när jag sätter den på mitt 75-300 får jag en kraftig diffuseringseffekt (ungefär som när man tar en dubbelexponering med en suddig och en skarp bild), fast bara nära 300-läget. Vad kan detta bero på?

Ni som har köpt Hoyas set, var köper ni dem? I Sverige eller utomlands? Jag har inte sett dem här i Sverige ännu, men skulle gärna vilja ha.

Hoyas set finns hos Scandinavian Photo, men du hittar det inte under Hoya. Det är bara listat som "Närbildslinsset" utan varumärke.

/AnnaKarin

Att det blir konstigt när man närmar sig 300-läget beror nog på det Peter Thornlund skrev, att linserna helt enkelt inte är gjorda för telefokusering.
Be mig inte förklara fysiken bakom detta (kunde jag det skulle jag nog inte ställt frågan) utan det kanske bara är at acceptera. Som naturvetare knager det dock i själen att acceptera något utan vidare och inte söka svar.

Martin! På scandinavianphoto så går det att hitta Hoyas linsset om du går in under Tillbehör&övrigt/Filter/Hoya/XXmm/Närbildslinsset

/Anders

Kantoskarpa

(saknar alfabetets tre sista)

Jag ar ocksa agare till kittet med Hoyas +1 +2+ +4 och det ar en billigt och bra alternativ till macroobjektiv. Det enda jag har funnit storande ar att det i vissa lagen blir ordentlig kantoskarpa och det egentliga skarpeomradet blir koncentrerat till mitten. En annan sak ar att bilderna blir svarta i kanten om du har pa flera ringar och objektivet i sitt innersta lage.

Jag har provat ta foton med alla linser pa och skarpeomfanget ar mindre an ett par cm sa da ar det bra om spindeln sitter still, vinden inte finns och stativet gar att fa ner i spagat.

Men jag tycker att de ar jatteskoj att fota med, det blir ju en helt ny varld som oppnas nar man gar nara..nara

/Peter

Close up + zoomobjektiv?

Läste här någonstans att det kan vara problematiskt med close up-filter och zoomobjektiv. Stämmer det?

Har en Canon D30 och Canon 28-105 zoomobjektiv. Kan jag bara fota på en viss brännvidd, eller kan jag zooma fullt ut med ett sådant filter? Vad är det som blir problemet?

/ Martin

Är det någon som har erfarenhet av Soligor?

Jag har en beställning på gång från Cyber och de har ett set med 3 Soligor linser (+1,+2,+3) för 413:-.

--jalle

Förstorningen med försättslinser blir enligt formeln:
förstorning = försättslinsens dioptri*objektivets brännvidd (i meter).
Till exempel, med 6T på en Nikon 180/2.8 blir förstorningen = 2.9*0.18=0.522, dvs. cirka 1:2. För att få större förstorningar skall längre objektiv eller försättslinser med starkare dioptri användas.

För bäst resultat rekomenderars fasta objektiv men även zoom-objektiv går utmärkt. Blända dock ned några steg för bästa kvalité och skärpedjup.

Kan helt klart rekomendera Nikons T-serie försättslinser. Fins dem ej i din filterstorlek (dom fins bara i 52 och 62mm), skaffa en anpassningsring.

-- Nicke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar