Annons

Hur fungerar autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har alltid trott att autofokus fungerar så att kameran mäter kontrast och skruvar på fokusringen (med hjälp av fokusmotorn) tills kontrasten är maximal i den valda rutan. Är detta korrekt? Om så är fallet, hur kan ett objektiv ha fram- eller bakfokus?

Vad har jag missförstått?

Per.

fokusen på de flesta mäts av en fokussensor som sitter i botten på kameran medan filmplanet sitter ju bak. Diffar dessa så har du fokusfel.

Det finns en bra tråd om detta, så prova sök lite.

Roine

roinek skrev:
fokusen på de flesta mäts av en fokussensor som sitter i botten på kameran medan filmplanet sitter ju bak. Diffar dessa så har du fokusfel.

Men då kan det ju aldrig vara fel på ett objektiv vid autofokusfel! Jag har sett massor av referenser till bakfokus och framfokus som skyller på objektivet.

Per.

Det kan vara fel på objektivet pga att så fort autofokussensorn hittar diffen mellan vart objektivet är nu och vart det borde ha fokus så skickas bara en signal typ - flytta X steg fram. Sen kollas inte fokus nått mer. Om objektivets motor inte stannar exakt på X steg frammåt (finns säkert olika anledningar) så är ju inte det kamerans fel.

hej
nu är jag ingen expert på detta.
men för tex canon 50/1.4 stegar autofokusen i små steg som inte är tillräckligt små för att få det att funka på min 1D mk2

tvs upplösningen misstämmer då den stegar sig fram, dvs fokusmekanisnmen är inte steglös.

Canon svarade en kompis med samma problem att det var för litet fel för at gå justera.

Men samma glugg är skarp på 5D o 400D. Där verkar stegen passa bra.

Men som sagt, kan finnas båttre svar. Sök gärna, vi la länkar till canons lens work där, de beskriver det mer exakt.

Roine

Mazy skrev:
Det kan vara fel på objektivet pga att så fort autofokus sensorn hittar diffen mellan vart objektivet är nu och vart det borde ha fokus så skickas bara en signal typ - gå till position X. Sen kollas inte fokus nått mer. Om objektivets motor inte stannar exakt på position X (finns säkert olika anledningar) så är ju inte det kamerans fel.

Men är det inte ett kontinuerligt återkopplat system? All min ingenjörserfarenhet säger mig att det borde vara det, i alla fall.

Men jag har haft fel förr.

Per.

roinek skrev:
Men som sagt, kan finnas båttre svar. Sök gärna,

Jo, jag vet och håller med. Men, att söka på fokusfel är som att dricka från en brandslang! Jag har titta in i ett antal trådar, men inget av dom förklarar hur mekanismen fungerar.

Per.

perstromgren skrev:
Men är det inte ett kontinuerligt återkopplat system? All min ingenjörserfarenhet säger mig att det borde vara det, i alla fall.

Men jag har haft fel förr.

Per.

Av det jag läst så verkar det inte vara det.
Finns ju fler exempel på icke återkopplade system.

Tex. de maskiner som lägger kretsar på kretskort. Dom tar en titt så att rätt symbol är på kretskortet, men sen lägger dom dit kretsen och glömmer den. Kameran kollar inte så att kretsen hamnat rätt.

Allt detta görs ju för att snabba upp processeringen.

canons blixtsystem är så då du har en 550/580 eller st-2 som sändare så är kommunikationen envägs till slavarna, mastern sänder ordern hur de skall uppföra sig och sluta lysa osv, men återkopplar aldrig.

Roine

Mazy skrev:
Av det jag läst så verkar det inte vara det.
Finns ju fler exempel på icke återkopplade system.

Tex. de maskiner som lägger kretsar på kretskort. Dom tar en titt så att rätt symbol är på kretskortet, men sen lägger dom dit kretsen och glömmer den. Kameran kollar inte så att kretsen hamnat rätt.

Allt detta görs ju för att snabba upp processeringen.

Tack, Roine! Jag hittade texten som ger de fakta jag behöver:

"the activated AF sensor "looks" at the image projected by the lens from two different directions (each line of pixels in the array looks from the opposite direction of the other) and identifies the phase difference of the light from each direction. In one "look," it calculates the distance and direction the lens must be moved to cancel the phase differences. It then commands the lens to move the appropriate distance and direction and stops."

Från: http://night-ray.blogspot.com/2006/09/canon-auto-focus-technical-information.html

Mikael och Roine hade helt rätt.

Per.

PS. Jag tycker i alla fall att det verkar korkat... DS.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto