cukaldo
Aktiv medlem
Hej!
Fotar bland annat konståkning i dåligt upplysta ishallar med en Canon 6D och Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM, fokusmetod AI Servo AF. För att kunna utnyttja autofokusen bättre skulle jag vilja hitta djupare tekniska artiklar och specifikationer på autofokussystemet. Jag skulle vilja veta mer om vilken teknisk prestanda man kan förvänta sig av AF.
Är det någon som vet var man kan hitta mer info om detta?
Jag skulle vilja få frågeställningar likt nedan besvarade:
Ytterligare frågeställningar dyker upp då man läser nedanstående utdrag ur manualen Canon 6D på sid 95.
AF-funktion och maximal objektivbländare
Största bländare: f/3,2-f/5,6
Korslagd fokusering (vertikala och horisontella linjer identifieras samtidigt) kan användas med den centrerade AF-punkten. Övriga AF-punkter är känsliga för horisontella eller vertikala linjer.
Största bländare: f/1,2-f/2,8
Förutom korslagd fokusering (vertikala och horisontella linjer identifieras samtidigt) kan den centrerade AF-punkten användas för autofokus med hög precision känslig för vertikala linjer. Övriga AF-punkter är känsliga för horisontella linjer eller vertikala linjer.
Fotar bland annat konståkning i dåligt upplysta ishallar med en Canon 6D och Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM, fokusmetod AI Servo AF. För att kunna utnyttja autofokusen bättre skulle jag vilja hitta djupare tekniska artiklar och specifikationer på autofokussystemet. Jag skulle vilja veta mer om vilken teknisk prestanda man kan förvänta sig av AF.
Är det någon som vet var man kan hitta mer info om detta?
Jag skulle vilja få frågeställningar likt nedan besvarade:
- Hur beräknas autofokus?
- Vilken prediktering av motivets rörelse görs?
- AF inställningarna, Skärpeföljnngskänslighet och Accelerera/bromsa följning, hur påverkar de predikteringen?
- Vilken avståndsnoggranhet kan man räkna med?
- Den avståndsrapportering som LR-plugin:en "Show Focus Points" visar, varför verkar den så onoggrann?
Den kan visa ett uppmätt avstånd på 8-9m, 26-35,6m, 35,6-54,7m. Lite väl stort spann kan jag tycka
Men det kanske är så att kameran inte rapporterar nogrannare än så. - etc.
Ytterligare frågeställningar dyker upp då man läser nedanstående utdrag ur manualen Canon 6D på sid 95.
- Vad menas med hög precision
AF-funktion och maximal objektivbländare
Största bländare: f/3,2-f/5,6
Korslagd fokusering (vertikala och horisontella linjer identifieras samtidigt) kan användas med den centrerade AF-punkten. Övriga AF-punkter är känsliga för horisontella eller vertikala linjer.
Största bländare: f/1,2-f/2,8
Förutom korslagd fokusering (vertikala och horisontella linjer identifieras samtidigt) kan den centrerade AF-punkten användas för autofokus med hög precision känslig för vertikala linjer. Övriga AF-punkter är känsliga för horisontella linjer eller vertikala linjer.