Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar A-GPS på en digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en Nikon Coolpix P330. En hyggligt liten men ändå någorlunda avancerad kompaktkamera. Kameran har inbyggd GPS och Nikons externa WiFi modul kan anslutas.

Min fundering är hur A-GPS (Assisted GPS) fungerar i en kamera? I en mobiltelefon förstår jag det som att A-GPS triangulerar mot mobilmaster för att beräkna en ungefärlig position innan GPS´en hittar tillräckligt många satelliter. Men en kamera har ju ingen kontakt med mobilnätet.

Förutom att jag är nyfiken på hur det fungerar så frågar jag också därför att man kan tydligen ladda ner en fil från Nikons supportsida med uppdateringar av A-GPS data. Filen gäller i 7 dagar sedan måste man (bör man) ladda ner en ny fil med nya data. Detta är ju ett evighetsjobb och min undran är därför om det är någon mening att göra detta?

//Thomas

A-GPS står för flera olika teknologier för att assistera GPS:en. Precis som du säger så kan en mobiltelefon nyttja mobilmasterna för att positionera sig. Det går även att positionera via Wifi.
Ett stort bolag på Wifipositionering är Skyhook, som bla Apple använder sig av.
Skyhook har en stor databas där de sparar MAC-adressen tillhörande det trådlösa närverket samt en position. Kika på deras täckningskarta: http://www.skyhookwireless.com/location-technology/coverage.php
Det går betydligt snabbare för enheten att koppla upp sig till Skyhook's server, fråga vilken position som är känd för MAC-adressen och skicka ner till enheten än att invänta GPS-signaler och beräkna position.
Själv har jag tagit en del kort med iPhones ute på öppet hav långt ifrån kusten, och trots fri sikt horisonten runt är det få bilder som har position sparad i sig. Helt enkelt för att mobilen inte har hunnit positionera sig som den kan göra på landbacken där den nästan alltid hittar någon mast utomhus eller något trådlöst nätverk inomhus.

Vill man bidra till deras databas kan man göra det via detta formulär: http://www.skyhookwireless.com/howitworks/submit_ap.php
Nåt säger mig att det sker automagiskt via dagens mobiltelefoner, med tanke på vilken gigantiskt täckning de har. Lite skrämmande men väldigt resurseffektivt.
Tydligen har de en hel armada av fordon som scannar av trådlösa nätverk och sparar dessa tillsammans med känd GPS-position. http://www.flickr.com/photos/43105570@N03/sets/72157625605627090/
Den här typen av positionering sker alltså inte via beräkning, utan man antar att man är inom ett visst område. Således går det inte att få samma precision som via riktig GPS-positionering.
Google har ett liknande projekt, har säkert läst om detta då det uppdagades att Google-bilen inte bara fotograferade gatorna utan även sparade positionerna för Wifi som den körde förbi.

Till din fråga om Nikons fil med utgångsdatum likt ett filpaket(!).
Positionering kräver som du säger signaler, de behöver vara över en viss styrka från minst 4 satelliter. Signalerna från dessa får inte brytas – förflyttar man sig så att skymmer den 4:e signalen så faller positionen bort.
En lösning på detta kallas Instant Fix av SiRF, TomTom kallas sin funktion QuickFix och Nikon 'uppdateringsfil'.
Denna fil innehåller beräknad information om satelliternas beräknade positioner/banor. Väldigt förenklat kan man säga att filen innehåller information som gör att man kan positionera med signaler från färre satelliter om man med data från filen antar tidigare beräknade värden som finns sparade i filen.
Med hjälp av denna kända data kan man avsevärt snabba upp positioneringen, det nämns 5-15s istället för minuter för att fastställa första positionen.

Om du ska ladda ner filen i tid och otid låter jag vara osagt, man kan ju hoppas att Nikon kunde automatisera det hela. Eller någon entusiast.
Prova att köra utan filen resp med. Gissningsvis märrker du ingen skillnad om du befinner dig där det finns Wifi eller mobiltäckning, så för ett riktigt test behöver du ta dig en bit ut i naturen!

Rätta mig gärna, jag har haft fel tidigare.

Stämmer bra att man kan positionera sig bra med WiFi, vilket förmodligen är fallet här. WiFi ändrar sig dock ganska mycket så det gäller att ladda hem den nya filen då och då.

Det skulle vara ett roligt praktikal joke om några 1000 personer skulle byta WLAN med varandra en dag. :)

Google och Microsoft är nog ännu större på detta. Min Lumia har GPSen avslagen för det mesta och fixar i alla fall med lätthet incheckningar osv.

/Karl

Tack för uttömmande svar. Jag har inte Wi-Fi modulen men är det sannolikt att positioneringen skulle förbättras ytterligare om man har den också ansluten till kameran?

Om jag förstår svaret från reboot81 rätt så kan a-gps hjälpa till även om det bara gäller att synka mot gps-satelliter. Det är ju så jag använder kameran just nu.

//Thomas

Till din fråga om Nikons fil med utgångsdatum likt ett filpaket(!).
Positionering kräver som du säger signaler, de behöver vara över en viss styrka från minst 4 satelliter. Signalerna från dessa får inte brytas – förflyttar man sig så att skymmer den 4:e signalen så faller positionen bort.

För en 2D-positionering räcker oftast 3 sateliter. För en 3D-positionering dvs även höjd över havet behövs minst 4st.

/Karl

Om jag inte minns fel så fungerar A-GPS som någon skrev genom att man laddar ner en lista med beräknade/förväntade positioner för satelliterna en given tid. Om mottagaren får signal från ett fåtal satelliter kan den anta att de befinner sig på en speciell position enligt den nedladdade listan och på så sätt snabbt räkna ut vart mottagaren befinner sig.
Detta i sig har inget med wifi att göra. Wifi går att använda för att ytterligare snabba upp positionering om enheten/mottagaren har stöd för det. Samma sak med telenätverkens master.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar