A-GPS står för flera olika teknologier för att assistera GPS:en. Precis som du säger så kan en mobiltelefon nyttja mobilmasterna för att positionera sig. Det går även att positionera via Wifi.
Ett stort bolag på Wifipositionering är Skyhook, som bla Apple använder sig av.
Skyhook har en stor databas där de sparar MAC-adressen tillhörande det trådlösa närverket samt en position. Kika på deras täckningskarta:
http://www.skyhookwireless.com/location-technology/coverage.php
Det går betydligt snabbare för enheten att koppla upp sig till Skyhook's server, fråga vilken position som är känd för MAC-adressen och skicka ner till enheten än att invänta GPS-signaler och beräkna position.
Själv har jag tagit en del kort med iPhones ute på öppet hav långt ifrån kusten, och trots fri sikt horisonten runt är det få bilder som har position sparad i sig. Helt enkelt för att mobilen inte har hunnit positionera sig som den kan göra på landbacken där den nästan alltid hittar någon mast utomhus eller något trådlöst nätverk inomhus.
Vill man bidra till deras databas kan man göra det via detta formulär:
http://www.skyhookwireless.com/howitworks/submit_ap.php
Nåt säger mig att det sker automagiskt via dagens mobiltelefoner, med tanke på vilken gigantiskt täckning de har. Lite skrämmande men väldigt resurseffektivt.
Tydligen har de en hel armada av fordon som scannar av trådlösa nätverk och sparar dessa tillsammans med känd GPS-position.
http://www.flickr.com/photos/43105570@N03/sets/72157625605627090/
Den här typen av positionering sker alltså inte via beräkning, utan man
antar att man är inom ett visst område. Således går det inte att få samma precision som via riktig GPS-positionering.
Google har ett liknande projekt, har säkert läst om detta då det uppdagades att Google-bilen inte bara fotograferade gatorna utan även sparade positionerna för Wifi som den körde förbi.
Till din fråga om Nikons fil med utgångsdatum likt ett filpaket(!).
Positionering kräver som du säger signaler, de behöver vara över en viss styrka från minst 4 satelliter. Signalerna från dessa får inte brytas – förflyttar man sig så att skymmer den 4:e signalen så faller positionen bort.
En lösning på detta kallas Instant Fix av SiRF, TomTom kallas sin funktion QuickFix och Nikon 'uppdateringsfil'.
Denna fil innehåller beräknad information om satelliternas beräknade positioner/banor. Väldigt förenklat kan man säga att filen innehåller information som gör att man kan positionera med signaler från färre satelliter om man med data från filen
antar tidigare beräknade värden som finns sparade i filen.
Med hjälp av denna kända data kan man avsevärt snabba upp positioneringen, det nämns 5-15s istället för minuter för att fastställa första positionen.
Om du ska ladda ner filen i tid och otid låter jag vara osagt, man kan ju hoppas att Nikon kunde automatisera det hela. Eller någon entusiast.
Prova att köra utan filen resp med. Gissningsvis märrker du ingen skillnad om du befinner dig där det finns Wifi eller mobiltäckning, så för ett riktigt test behöver du ta dig en bit ut i naturen!
Rätta mig gärna, jag har haft fel tidigare.