Annons

Hur framkalla Tri-X pressad till 3200 ASA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har ett par rullar Tri-X jag ska framkalla. De är pressade till 3200 ASA och tänker använda HC-110. The massive dev chart föreslår 8 minuter i HC 110 E vid 30 grader, eller 21 minuter i något de kallar HC 110 F-G (1+100) vid 30 grader. Vad tror ni om det? Eller har ni andra förslag?
 
Jag har ett par rullar Tri-X jag ska framkalla. De är pressade till 3200 ASA och tänker använda HC-110. The massive dev chart föreslår 8 minuter i HC 110 E vid 30 grader, eller 21 minuter i något de kallar HC 110 F-G (1+100) vid 30 grader. Vad tror ni om det? Eller har ni andra förslag?

Tror hellre på HC110 än på Rodinal (alias R09 i dag) i alla fall. HC110 bör ge aningen mindre gryn.

Himla synd att Promicrol inte finns längre (May & Baker). Med den uppvärmd till c 35 grader gick det lätt att pressa.
 
Tror hellre på HC110 än på Rodinal (alias R09 i dag) i alla fall. HC110 bör ge aningen mindre gryn.

Himla synd att Promicrol inte finns längre (May & Baker). Med den uppvärmd till c 35 grader gick det lätt att pressa.

Rodinal funkar utmärkt som pressare om man kör stand development....

http://www.flickr.com/groups/rodinal/discuss/72157608203774894/

http://www.flickr.com/photos/niklasgroop/5046939216/in/set-72157625127881500/

http://www.flickr.com/photos/niklasgroop/5065245671/in/set-72157625127881500/

Mvh Niklas
 
Jag körde med HC 110 (1+100) i 70 minuter! Nej, det blev inte bra. Kan ha berott på motiven plus att det var en otestad gammal bälgkamera, så det är osäkert med tiderna. Några högdagrar (lampor) såg dock bra ut..
 
Jag körde med HC 110 (1+100) i 70 minuter! Nej, det blev inte bra. Kan ha berott på motiven plus att det var en otestad gammal bälgkamera, så det är osäkert med tiderna. Några högdagrar (lampor) såg dock bra ut..

Det berodde med stor sannolikhet på att du underexponerade filmen 3-4 steg (nya Tri-X håller max 320 ISO). Då försvinner alla detaljer i skuggorna och en hel del mellandagrar (ingen framkallare i världen kan fixa det åt dig). Kvar blir ljusa mellandagrar och högdagrarna. De ljusa mellandagrarna återges som skuggor vid så kraftig pressning, högdagrarna som mellandagrar och spetsdagrarna som högdagrar. Att lamporna såg bra ut är ganska naturligt då. Pressning gör inga underverk, det är en kompromiss från början till slut där skuggorna oftast blir helt igensotade. Har du inte funderat på att använda T-Max 3200 eller Ilford Delta 3200 istället? Funkar utmärkt vid exponering efter 3200 så filmerna då bara behöver pressas ett steg (de håller båda kring 1600 ISO normalt).
 
Det berodde med stor sannolikhet på att du underexponerade filmen 3-4 steg (nya Tri-X håller max 320 ISO). Då försvinner alla detaljer i skuggorna och en hel del mellandagrar (ingen framkallare i världen kan fixa det åt dig). Kvar blir ljusa mellandagrar och högdagrarna. De ljusa mellandagrarna återges som skuggor vid så kraftig pressning, högdagrarna som mellandagrar och spetsdagrarna som högdagrar. Att lamporna såg bra ut är ganska naturligt då. Pressning gör inga underverk, det är en kompromiss från början till slut där skuggorna oftast blir helt igensotade. Har du inte funderat på att använda T-Max 3200 eller Ilford Delta 3200 istället? Funkar utmärkt vid exponering efter 3200 så filmerna då bara behöver pressas ett steg (de håller båda kring 1600 ISO normalt).

T-Max 3200 finns väl bara som 135-film va? Har nyss framkallat en sådan, bilder finns här Ilford Delta har jag några rullar, men jag var inte så förtjust i resultatet där heller vill jag minnas, men jag ska ge den en ny chans.
Jag kan inte säga att jag gillade den, men den var pressad till 6400 ASA, och det blev iallafall bilder.
Angående Tri-X som jag pressade till 3200 ASA hade jag valt fel motiv, fick ingen teckning alls i varken skuggor eller mellandagrar.

Tri-X vid 1600 ASA tycker jag blir väldigt bra, har gjort 50*40 cm förstoringar utan påtagligt korn, och ändå hade den filmen passerat minst tre röntgenkontroller. Så 3200 borde inte vara omöjligt..
 
Möjligt att få bilder är det ju alltid, men tonskalan förskjuts så att skuggorna helt sotar igen. De bilder där man påstår att man exponerat efter 3200-6400 ISO och ändå har skuggteckning är det något "lurt" med. Läser man artikeln om pressining här på fotosidan (av Michael Pertman) så förstår man varför.
 
Möjligt att få bilder är det ju alltid, men tonskalan förskjuts så att skuggorna helt sotar igen. De bilder där man påstår att man exponerat efter 3200-6400 ISO och ändå har skuggteckning är det något "lurt" med. Läser man artikeln om pressining här på fotosidan (av Michael Pertman) så förstår man varför.

Jodå, jag har läst den formidabla artikeln, även om det var ett tag sedan. Bilden jag har i åtanke var en konsertbild från Las Vegas i ganska rikt men ej så hårt ljus. Egentligen är det i dylika situationer lämpligt att exponera efter tex 1600 men normalframkalla eftersom det brukar vara ganska hög kontrast i motivet ändå.
 
Kompenserande tvåbadsframkallare. Den skiter i tid, temperatur, exponering och film. Den bara kör på. Tre minuter i varje bad, inget stopp. Har gett mig ett extremt snabb framkallningsflöde. Exponeringen styr kontrast och kornighet. Finns mycket att läsa om den på nätet. Finns något bra test när de kört samma film och motiv på olika exponeringar. Observera att det är lite av en finkornsframkallare så vill man ha korn så får man överexponera som fan, och då blir kontrasten på köpet också hög.

Observera också att skiten är gjord för pressfotografer och gammal tri-x så man mister lite kontroll. Tycker inte alltid det blir så lätta neg att scanna men lätta att kopiera (nästan alla hamnar på grad 2-3 typ, eller så gillar jag bara den looken).
 
Jag har hört mycket gott om framkallaren "Diafine". Sägs av många vara den mest effektiva framkallaren till pressning. Någon som använt denna, samt vart köpte ni den?
 
På 70-talet var den sk "Ryssoppan" populär som pressframkallare. Av Bernt Carlzon här på fotosidan har vi fått veta vad det var för framkallare. Den hette Negatol High Speed. Användes av bl.a Owe Ahlström (Ryssoppa II) vid hans dokumentation av Emmaboda Glasverk på Tri-X exponerad efter 1600 ISO. Men jag är säker på att han hellre skulle använt T-Max 3200 eller Ilford Delta 3200 om de funnits då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.