ANNONS
Annons

Hur framkalla Tri-X för 200 ASA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Har skjutit en rulle Tri-X efter 200 ASA och ska nu framkalla den. Det är ganska viktiga bilder så jag törs inte chansa för mycket.
Enligt The massive dev chart så ska den framkallas i 6,75 minuter i HC 110 B.
Jag brukar framkalla mina Tri-X 400 i 5,5 minuter i HC 110 B, så jag skulle nog välja strax under fyra minuter för 200 ASA.
Framkallade 400 i 6,75 minuter förut och tycker negativen blev väldigt hårda.

Vad är din erfarenhet av Tri-X, HC 110 B och The massive dev chart?

Har aldrig exponerat den efter ISO/ASA 200, troligen blir resultatet inte alls bättre, än en normalexponering efter ISO 400.
Har bara vid något tillfälle pressat upp den till ISO 1600, då blev kornet väl synligt.

För övrigt, receptet har varit:
Kodak Tri-X-Pan 400, framkallad i Kodak D-76, fixerad i Kodak F-24
Perfekt resultat, alltid!

Har skjutit en rulle Tri-X efter 200 ASA och ska nu framkalla den. Det är ganska viktiga bilder så jag törs inte chansa för mycket.
Jag brukar framkalla mina Tri-X 400 i 5,5 minuter i HC 110 B, så jag skulle nog välja strax under fyra minuter för 200 ASA.

Hej,
Det var länge sedan jag framkallade Tri-X men när jag använde det körde jag ofta på 200 ASA och sedan underframkallade jag det med gott resultat. Kan inte ge dig något exakt förslag om hur man bör framkalla.

Mitt förslag är att om du har väldigt viktiga bilder så tar du helt enkelt en rulle till på 200 ASA. Den kan du sedan testa framkalla efter. Kanske helt enkelt dela den in två, tre bitar och framkalla efter olika tider.
Generellt sett tror jag att du inte behöver vara så orolig. Man kan ofta "rädda" negativ som felexponerats och felframkallats.
/johan

Kom på en sak till. Ursprungligen lanserades Tri-X med känsligheten 200 ASA. Senare, vet inte hur långt senare, började man trycka känsligheten som 400 ASA. Utan att ändra filmen överhuvudtaget.

Senast ändrad:
Ett steg överexponering är ingen katastrof, snarare bör nya Tri-X exponeras efter 250-320 ISO för att få bra skuggteckning. Framkallningstiden behöver nog bara kortas marginellt. Börjar man komma ner på tider kring under 4 minuter är det idé att späda framkallren lite mera och istället framkalla längre. Risk för ojämnheter annars. Men som vanligt, motivkontrasten avgör alltid framkallningstiden.

Jag exponerar nästan alltid Tri-X efter 200 ASA och förkortar framkallningstiden med ca 20-25%. Fördelen är bättre detaljer i lågdragrarna och aningen finare korn.

Hej! Jag har ofta exponerat Tri-X efter 200 Asa och framkallat den i D-76 7 min, 20 grader med fint resultat. Med 200 Asa har jag fått bättre teckning i skuggpartierna än med 400 Asa.

Hej! Jag har ofta exponerat Tri-X efter 200 Asa och framkallat den i D-76 7 min, 20 grader med fint resultat. Med 200 Asa har jag fått bättre teckning i skuggpartierna än med 400 Asa.

Bra. Jag gillar D-76.
Jag har en burk ståendes, så jag kanske ska blanda till en sats.
Problemet är bara att femliterssatsen ibland räcker ganska länge, så det blir ståendes ett tag.
Men nu har jag lite rullar att framkalla, och det som blir över kan jag hälla på bälgflaskor.
Har haft allt i femliters flaska förut, och det är ju inte bra om det blir en del kvar på botten.

Bra. Jag gillar D-76.
Jag har en burk ståendes, så jag kanske ska blanda till en sats.
Problemet är bara att femliterssatsen ibland räcker ganska länge, så det blir ståendes ett tag.
Men nu har jag lite rullar att framkalla, och det som blir över kan jag hälla på bälgflaskor.
Har haft allt i femliters flaska förut, och det är ju inte bra om det blir en del kvar på botten.

Glömde att skriva att jag använder D-76 1+0.

Nu har jag gjort kopior från Tri-x filmen som jag exponerade efter 200 ASA. Jag framkallade den i 6,5 minuter i D76 stock och kopierade på Arista EDU Ultra VC RC papper och med normal kontrast. Det blev sketbra!
Bilderna var tagna i ganska hårt solljus, men det blev inte alls så hemska kontraster som det gärna vill bli. Ska scanna några bilder och lägga upp här när de torkat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar