Advertisement

Annons

Hur framkalla gammal film?

Produkter
(logga in för att koppla)

PrinsValium

Aktiv medlem
Har rotat fram morfars gamla rolleiflex och tänkte leka lite. Hittade en "gammal" 120 film från kodak C41. Develop before 1994. Vad händer egentligen med filmen när den blir gammal? Ska man tänka på något speciellt när man framkallar den så det blir lite bra iaf? Lär ju ändå behöva några rullar på mig innan jag lyckas få till en fokuserad och framförallt RAK bild, det är ju omöjligt att vinkla in med halvbakofram, så det gör ju inget om kvalisorten på bilderna inte blir så bra. Bara jag får nån sorts uppfattning om vad jag gör rätt eller fel.

Lite kuriosa. Vi framkallade vi en 120 färgfilm som borde ha varit framkallad för ca 10-12 år sen
Men filmen var alltså exponerad och hade sedan legat bortglömd.
Kontrasten hade blivit en aning lägre och filmen hade släppt in lite ljus i kanterna men i övrigt gick det att ta fram relativt bra bilder från negativen.

Ett fåtal fotografer använder även äldre film beoende på vad dom är ute efter för utryckssätt.

Jag reagerar alltid när någon skriver "gammal Rolleiflex/Rolleicord". Det är nog för att mina är i mycket bra skick. Min original, och min Standard Rolleiflex från 1930 och 1936 är i närmast nyskick. Som om de kom från fabriken för bara ett år sedan, typ. En Rolleicord 1a och en II typ 1, i lika bra skick. :)

Min 3,5 F i nyskick från runt 1970 kan jag inte heller kalla gammal. :)

*skryter för fullt*

Jag kan tänke mig att även om jag hade en helt ny Rolleiflex 2,8 FX skulle få kommentarer som "Vilken fin gammal kamera". :p

Jovisst funkar den säkerligen utmärkt (har inte framkallat något än) men gammal är den. Ljusmätaren verkar också fungera. Den ger iaf vettiga värden och detta helt utam batteri. Lite imponerande på mig iaf.

KarlArne skrev:
Jovisst funkar den säkerligen utmärkt (har inte framkallat något än) men gammal är den. Ljusmätaren verkar också fungera. Den ger iaf vettiga värden och detta helt utam batteri. Lite imponerande på mig iaf.

Ljusmätarna fungerar alldeles utmärkt på mina 3,5F och 2,8F. Dock behövdes de justeras när jag köpte dem. Men de visar rätt nu sedan tio år. :)

Sådärja. Nu har jag tagit en rulle negativ 120 färgfilm. Var framkallar jag den billigast i stockholm? Endast framkallning hade jag tänkt mig.

Sådär ja! Framkallat och klart. Det verkar inte som om det var något större fel på filmen iaf. Färgerna ser bättre ut på pappret. Scannern vill inte riktigt.

Bilagor

• gammal2.jpg
    gammal2.jpg
    47.4 KB · Visningar: 214
Här ser man ju tydligt nackdelen med kvadratiskt negativformat.
Men 24X36 hade du fått med fötterna oxå *LER*

Jag hade inte fått med nånting. Det är nämligen jag som är på bilden. Däremot tycker jag att hon som tog den borde ha gått lite närmre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar