Annons

Hur fotorgraferar man gropar i skogen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gatufoten

Aktiv medlem
Fotografera gropar
Ursäkta ev. långt inlägg

Hur få fram ojämnheter i naturen

Det här kanske skulle ha gått i "fråga-expert", men jag hoppas jag tolkar detta som rätt forum. Det finns en hel del experter här också om man får ta ett understatement.) Frågan inte är helt specifik och exakt. Jag vet. Men för att korta en krånglig fundering.

Har någon lite kreativa/tekniska uppslag för hur man får fram ojämnheter i naturen? Det är svårare än man tror vill jag påstå.

Anledningen till frågan är att det finns mängder av forn- och kulturminnen i våra marker. Som en hoftning av omfattningen finns det kanske nu ungefär 10 000 - 20 000 nu kända registrerade minnen per län. Det finns alltid behov av "bilder" på dessa minnen, speciellt fornminnen då men även andra kulturminnen.

Objektivet (om jag får skylla på det :) har en viss förmåga att jämna ut de små groparna och högarna - höjdskillnader - som ska avslöja lämningen. Vidvinkel, tele, högt och lågt perspektiv? Har provat de givna varianterna, men jag är inte nöjd. Få skuggor att släpa så formerna framhävs kanske? Att ta med bamsebelysning är inget man finner praktiskt att släpa på, speciellt som jag inte har det.;-) Blixt har jag, men använder så sällan att där brister det i erfarenhet att nyttja rätt. Det har jag inte aktivt provat än. Detalj-, när- och helbild? Nja, det kan man väl ha i en bok, men jag menar nu den enskilda Bilden, med versal.
Det finns två aspekter. Tekniken som vi kan börja med. Sen finns innehållet -kommunicerandet - också, där krävs fotografisk kunskap..en kunskap jag respekterar.

Jag vet, det är bara att gå ut och prova, prova och prova. Men det går att diskutera också.
Har mer att säga om ämnet, bl.a med tips till unga fotografer som söker uppslag, men det får bli sen om diskussionen kommer igång.Det blev många ord redan nu

Släpljus. Genom att ha ett ljus som går nästan helt horisontalt (om det är plan mark) så framkommer minsta ojämnhet. Så fotograferas hällristningar t ex.

kvällsljuset kan också funka som släpljus.

Skulle fotografera fångstgropar.
En grop var väldigt stor.
För att få fram den i landskapet var ljuset viktigt, som tidgare sagts.
Men sen för att få fram storleken och djupet blev jag tvungen att sätta dit något att gämföra med.
En människa fick det bli.
Om man sätter dit en människa med lite finess och som inte posserar löjligt så kan det bli riktigt bra.
Jag vet inte vad jag annars skulle ha använt.

När jag arbetat med rovdjursinventeringar och fotat spår i snö så har jag använt snusdosor,tändsticksaskar men i huvudsak måttstock, Men då är det bara för ren dokumentation.
För att se spårens väg och få en finare bild är ljuset viktigast.
Mvh/-Anders

Senast ändrad:
Toppen vad bra ni är

Oj då. En sån här krångelfråga får jag väl vänta i dagar på svar trodde jag. Gissar jag rätt om jag tror att många fler än jag kan ha glädje av era tips.

En liten utflykt från ämnet. Nu tar jag smörgåsar ur egen mun, men som tips till unga wannabies som drömmer om att få bli publicerade så finns här många möjligheter med fornminnen. För bra bilder av fornminnen är ofta något som söks, vet jag ev egen erfarenhet. Sen att få rätt och riktig betalning fullt ut enligt lista, det är som alltid det svåra momentet.

Tillbaka till ämnet. Mera kreativa uppslag och erfarenehter.

Återigen lite utflykt i ämnet

Eftersom jag ändå nattvakar på grund av lite speciella omständigheter så fortsätter jag lite i en annan vinkel. Letade ett exempel då bilder säger mer än ord. Jag raggar inte bildkritik.

Här var det en stor sten i Söderhamn som jag ville illustera - i detta fall mest som minne av stoooora stenen vi besökte och för att bevisa det. Rakt på blir den platt, tyckte jag. Andra bilder jag sett var platta, om nu inte någon fotosidemedlem varit där förstås.:-

Hmmmm, om man kunde få betraktarens fantasi att fylla i lite själv. Gestaltande alltså, är det något ni gillar? Fast hur gestaltar man sen en fångstgrop?

.

Bilagor

• 91ab.jpg
    91ab.jpg
    42.2 KB · Visningar: 528
Senast ändrad:
Mina första tankar är att utnyttja en lågt stående sol, att experimentera med olika kamerapositioner (i höjdled) samt framförallt att inte rikta kameran nedåt (det är ett effektivt sätt att få en djup grav att se ut som en liten grund grop).

Perspektivkontrollobjektiv eller storformatskamera är med andra ord idealet, men det går även att använda ett vanligt objektiv (med kortare brännvidd än man först tänkt), ta bilden i stående format med horisontlinjen i mitten och sedan beskära bilden i efterhand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar