Annons

Hur fotograferar Ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dekoratören

Avslutat medlemskap
Hej!

Hanna heter jag och är ny på sidan. Har just börjat på en fotokurs och det är bara såååå kul. Nu till min fråga:

Fotograferar Ni oftast manuelt eller autofokus? Jag har tills nu bara ställt in zoomen och skärpan själv annars har jag låtit kameran ställa in slutartid och bländare men, nu har jag äntligen börjat på fotokurs och håller på att lära mig det.

Om man ska sträva efter en "riktig" exponering ska man ju leta efter att både plus och minustecknet visar sig men om jag tittar vilka värden kameran väljer så är det ju samma värden....varför ska man då fotografera manuelt när man ska göra en "riktig" exponering?

Om jag vill ta ett kort på min dotter tex. och vill ha ett speciellt bländartal och inte kan få ett plus och minustecken fram på det talet hur gör jag då? Det är klart att jag provar ändå men det som stör mig är att man måste leta efter dom där tecknerna....

Jag förstår ju att man kan göra hur häftiga grejer som helst manuelt men just det här "vanliga"?

Usch, vad svamligt det här blev...jag är trött, får klaga på det.

Hoppas Ni förstår vad jag menar.

KRAMISAR

Hanna

Vilken bra kamera du har! Min väljer aldrig samma värden som jag... ;-)

Skämt åsido, om du själv ställer in bländaren och låter kameran bestämma slutartiden, får du exakt samma slutartid som om du gör det manuellt, om du strävar efter +/- tecknen. Kameran gör precis det du försöker göra, fast automagiskt! Ingen större vits att göra det själv kanske. Samma sak om du ställer in slutartid och kameran får bestämma bländaren. Ni kommer nog fram till samma sak.

Problemen börjar när man kör på helt automatiskt. Då vet inte kameran riktigt vad du vill uppnå, utan gör en kompromiss mellan bländare och slutartid och hoppas att du blir nöjd. Efter fotokursen kommer du inte längre att bli det! Du kanske vill blända ner för att få större skärpedjup, eller ställa in en viss slutartid för att få effektfull rörelseoskärpa eller frysa action. Därför gör man klokt i att alltid bestämma antingen bländare eller slutartid själv, beroende på vad som är viktigt i den enskilda situationen. När jag fotar djur kör jag för det mesta med full bländaröppning, för att få litet skärpedjup som isolerar motivet och den snabbast möjliga slutartiden. När jag fotar landskap bestämmer jag också bländaren själv, för att skärpedjupet är kritiskt. Det är sällan som jag ställer in slutartiden själv. Exempel är rinnande vatten som jag vill ska se ut på ett visst sätt. Bara riktiga purister kör helt manuellt, mest för att det är kul att välja allt själv.

Både + och - behöver inte betyda att exponeringen blir rätt. Om du fotar en vit svan vet ljusmätaren inte riktigt hur den ska exponera, eftersom den strävar efter att få medeltonen i bilden grå. Du vill dock inte ha en grå svan, utan en vit och måste därför öppna bländaren eller köra med en längre slutartid. Dessa luriga exempel lär du dig på kursen eller i en bra bok.

Jag använder mest läget "P"; programautomatik på min kamera. Det är ett automatiskt läge med möjlighet för justeringar. Kameran väljer bländare och slutartid som verkar bra, sedan kan jag justera dem ifall jag vill.

Ibland använder jag bländarautomatiken, när jag vill ha ett specifikt skärpedjup, mer sällan tidsautomatiken.

Det helmanuella läget använder jag mest bara när jag tar blixtbilder, och vill ha med lite bakgrundsljus. Det finns ett automatiskt program för det, men då kan man inte bestämma hur mycket blixtljus och hur mycket bakgrundsljus man vill ha med.

Alde skrev:
Fotograferar Ni oftast manuelt eller autofokus?
Det beror på. Hälfen AF, hälften manuellt.

Om man ska sträva efter en "riktig" exponering ska man ju leta efter att både plus och minustecknet visar sig men om jag tittar vilka värden kameran väljer så är det ju samma värden....varför ska man då fotografera manuelt när man ska göra en "riktig" exponering?
Jag brukar nästan alltid ha kameran på manuellt. Ska jag t.ex fotografera en människa med himmelen som bakgrund, så mäter jag ljuset efter det jag vill ha rätt exponerat, dvs. oftast ansiktet. Då ställer jag tid och bländare efter det, så blir det förhoppningsvis rätt hela tiden. Även om jag flyttar kameran och får med mer eller mindre himmel, så är ju exponeringen på ansiktet den samma, om kameran står på manuellt. Om jag kör på någon form av automatik eller program, gissar ju faktiskt kameran vad som ska vara rätt. Mäter jag manuellt vet jag precis vad som gäller.
Därmed inte sagt att automatiken är fel, ibland är den praktisk.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar