Annons

Hur fotograferar man en julgran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olsin

Aktiv medlem
Jag fick ovanstående fråga av en kollega (givetvis med inledningen "Du som kan fota, hur...") som innehar något som jag aldrig ägt, en digitalkompakt, och jag blev henne svaret skyldig.

Min första tanke var att det kan väl inte vara så svårt, men efter att hon beskrivit hur hennes tidigare försök inte blivit så lyckade så insåg jag att det är nog inte så enkelt.

Jag har kommit fram till att huvudproblemet måste vara att granen är väldigt mörk och ljusen är (förstås) väldigt ljusa. Att använda blixten var inte en möjlighet eftersom den tar bort stämningen i bilden. En simpel lösning skulle vara att ta två bilder på granen, en med ljusen släckta och en med dem tända, och sedan göra en bild av de två, men där tror jag att vi har passerat gränsen för avancerade lösningar.

Hur ska min kollega föreviga årets julgran med ett nöjsamt resultat?
 
För att inte krångla till det för mycket...

Sätt kameran på ett stativ och tag ett kort med programvalet "natt".
Det brukar väl oftast finnas 2 olika nattlägen så prova båda, blir det inte bra så är det bara att testa sig fram med att justera EV uppåt eller neråt.
Det brukar gå att justera från -2 upp till +2.
Och precis som du säger så ska man glömma blixten, om man inte vill ha en kall och stämningslös gran förstås.
 
Man kan väl ta två bilder med kameran på stativ. En med ljusen tända och en med ljusen släckta. Lägg bilderna på varandra med bilden med tända ljus underst i PS och gör bilden utan ljus lagom genomskinlig. Kan det funka bra?
 
Senast ändrad:
Tar man en bild så får man oftast den där varma behagliga julstämningsbilden.
Tar du 2 och lägger ihop så blir det lite mindre känsla tror jag.
Med en bild så blir granen ok och ljusen lite intensivare med ett skarpt ljussken runtom, precis som det ska va... =)
 
Jag gjorde ett lamt försök förra året (se nedan).

Om man har en taklampa som går att dimma så tror jag att det kan vara bra att ha den på på svag belysning. Då jämnar man ut kontrasterna en liten aning.
Annars är det väl bara att sätta kameran på stativ och "ta en bild". :) Vill man ha stjärnor runt ljusen kan det vara bra att blända ner, om man har möjlighet att styra bländaren själv.
På bilden nedan har jag ljusat upp skuggorna en liten aning med shadows & higlights i photoshop.
Att ljusen blir lite utfrätta tycker jag inte gör så mycket. Vill man inte ha dem utfrätta finns inte mycket annat att göra än att ta två exponeringar och lägga ihop dem i datorn.

ISO200, f/8 och 4s.

Edit:
Och just ja, inga billiga UV-filter utan antireflexbehanling ivägen. Det blir inte bra, som ni ser. :)
 

Bilagor

  • julgran.jpg
    julgran.jpg
    46.7 KB · Visningar: 2,319
Jag tror inte att denna kollega har ett stativ, så jag får väl låna ut ett åt henne. Å hon är definitivt ingen photoshoppare.

Efter att ha tittat på alla granbilder som är upplagda här är jag rätt så övertygad om att det är svårt att plåta en julgran. Å med lite otur så står det ett skåp med glasdörrar som skapar oönskade reflektioner.

Jag fnular dock på om man skulle kunna ställa kameran så man får lång slutartid och mot slutet av exponeringen så tänder man belysningen, dvs ljusen exponeras mycket kortare tid än själva granen.
 
Ja, det kan vara värt att prova, eller att bara ha dem tända i början (lättare att time:a kanske?).

Edit:
Fast det kräver ju att det finns någon form av annan belysning i rummet.
 
Kanske det är bäst att jag påpekar för henne att hon inte får gå fram till granen och skruva i en lampa när hon ska tända den för att undvika att det finns ett spöke med på bilden. (c:
 
Olsin skrev:
Jag tror inte att denna kollega har ett stativ, så jag får väl låna ut ett åt henne. Å hon är definitivt ingen photoshoppare.

Efter att ha tittat på alla granbilder som är upplagda här är jag rätt så övertygad om att det är svårt att plåta en julgran. Å med lite otur så står det ett skåp med glasdörrar som skapar oönskade reflektioner.

Jag fnular dock på om man skulle kunna ställa kameran så man får lång slutartid och mot slutet av exponeringen så tänder man belysningen, dvs ljusen exponeras mycket kortare tid än själva granen.
Kanske är det dags att ha en liten fotoutmaning här på FS. Fota en julgran och lägga upp den i en tråd här senast 23/12. Priset får väl vara att veta att man tagit den bästa julgransbilden.
 
Som du skriver, ljust eller mörkt. Något där imellan ger din kamera ett vettigt ljusväde att exponera efter.
Vad menar jag nu då ?

Jo använd ditt "exponeringslås" på kameran för ljuset, mät där du anser vara "mellanväde" av mörk och ljust i din gran. Sedan kan du exprimentera med vit balanse för att förändra "stämningen" (färgtonen)
i bilden.
Vill du ha en mörk bild mäter du ljuset på "ljuset" och trycker av, då blir ljusen det som får rätt exponering. Någon överexponering 2 steg kan ge dig lagom,, starkt lysande ljus.

Hälsningar från "tomten"
//Bengan
 
B-Ljus?

Kan det vara en lösning? Släpa in ett par skrivbordslampor, och belysa granen lite lätt, så man får med mer en bara ljusen.
Bara en liten tanke jag hadde.

Ljusteknikern Johannes.
 
Bästa är nog om man kan balansera upp ljuset med en dimmer-lampa i omgivningen. Då borde det även vara samma tempertur på ljuset. Blixt är nog inte att rekommendera iaf. Akta dig också för "udda" relflektioner i blanka julgranskulor.

Eller så gör man något lite udda som jag försökte mig på förra julen. Den är inte riktigt en tradionell julgran, men å andra sidan har jag aldrig varit mycket för traditioner.



Förra julens Grimm-gran. ;)
 

Bilagor

  • m_41d1af2e8a4ab.jpg
    m_41d1af2e8a4ab.jpg
    52.4 KB · Visningar: 1,993
Vår gran står i ett vardagsrum som inte blev färdigtapetserat innan jul.

Jag mätte först på ljusen i granen så de skulle bli rätt exponerade. bländare 8 en sekund.(iso200)
Sen plockade jag fram mina klenaste blixtar
25Ws. Paraplyer och så nära som möjligt för att undvika skugga på väggen bakom. Jag mätte sen blixtarna, det gav bländare 11. Så det fick bli
2 sekunder bländare 11.

Blixtarna som är slavar utöste jag själv efter ungefär halva tiden genom att blixtra med en tredja blixt(väldigt svag).
Vitbalans för blixt.
 

Bilagor

  • gran400 copy.jpg
    gran400 copy.jpg
    56.2 KB · Visningar: 1,841
jaanK skrev:

Jag mätte först...
Sen plockade jag fram...
Paraplyer...
Jag mätte sen blixtarna...

Blixtarna som är slavar utöste jag själv efter ungefär halva tiden genom att blixtra med en tredja blixt(väldigt svag).
Vitbalans för blixt.

Oj oj oj jag är imponerad, mer av ambitionsnivån o energin än av bilden... själv drar jag ner blixtstyrkan till en fjärdedel o skickar blixten i taket bakom mej. Funkar inte det så försöker jag igen nästa jul ;-)

Fast nu var väl frågan vad man gör med en digital kompakt med (förmodligen) endast inbyggd blixt att tillgå och sannolikt mest autoinställningar att förlita sej på.

Tipset då är väl att helt enkelt skjuta på till man e nöjd, resultatet syns genast o är man inte lycklig efter första exponeringen är det bara att panga på... det gamla "slösa på filmen" rådet i modern tappning.
 
*puffar upp*

Det är ju julgranssäsong snart och någon kanske har kommit på patentlösningen.

Utmaningen är alltså att med en kompaktkamera ta en bra bild på en julgran, dvs både gran och ljus ska vara lagomt exponerade, och det ska inte vara en massa efterarbete.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.