Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotografera 70-tal som Neil Krug?

Produkter
(logga in för att koppla)

tesaina

Ny medlem
Jag är rätt ringrostig när det gäller fotograferande men vill gärna ta upp det igen. En fotograf jag beundrar är Neil Krug. Hans bilder med en känsla av ett solblekt Kalifornien under 70-talet är jättevackra. Hur fotar jag för att få samma känsla? Har både analog och digital systemkamera. Några tips?

Jag är rätt ringrostig när det gäller fotograferande men vill gärna ta upp det igen. En fotograf jag beundrar är Neil Krug. Hans bilder med en känsla av ett solblekt Kalifornien under 70-talet är jättevackra. Hur fotar jag för att få samma känsla? Har både analog och digital systemkamera. Några tips?

Kollade lite hastigt. Svårt att säga eftersom det är så många olika bilder. Men många bilder ser ut att vara tagna med lomo. Iphone är också möjligt. Många bilder ser rätt så genomtänkte ut bildmässigt, inga snapshots direkt. Några bilder ser ut som när jag lämnat in film för scanning i ukraina exempelvis. Lite bleka och med spår av dam och andra skador som ger en rätt spännande strukur. Känslan i Neil Krugs bilder är för mig en blandning mellan motiv och stil. Bara effekten utan bildide blir inget bra tycker jag. Många av hans bilder påminner om gamla skivomslag från 70 talet som jag har. Kan tyvärr inte ge dig några konkreta tips. Jo ett: pröva med utgången film och överexponera.

ANNONS