Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotgrafera kyrkor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carrocs

Medlem
Hej!

Jag ska fotografera kyrkor i min kommun, för att kuna dokumentera dem.Det ska vara kyrkbilder utomhus.
Vill gärna ha tips på hur man kan fotografera kyrkor på annorlunda sätt, i ovanliga vinklar o beskärningar, osv, men ändå så att man kan se vilken kyrka det är frågan om..*ler*
Vill alltså inte ha typiska "turistbilder" på kyrkorna....*S*

Har ingen proffskamera bara en digital kompaktkamera med 10x zoom, (så jag kan zooma en del om det behövs) en Olympus C-740.

Tips önskas!

Mvh Carrocs

Hyr en skylift så att du kommer upp en bit och slipper det vanliga grodperspektivet. Allternativt klättra upp på något tak i närheten.

Sen beror det ju också på vad bliderna ska användas till vad man kan göra, och vad det är för kyrkor, från vilken byggnadsperipd dom kommer osv.

Greven / Som har ett stort intresse för kyrkor

Greve Nickon skrev:

Sen beror det ju också på vad bliderna ska användas till vad man kan göra, och vad det är för kyrkor, från vilken byggnadsperipd dom kommer osv.

Greven / Som har ett stort intresse för kyrkor [/B]

Tja, jag ska mest dokumentera kyrkorna på bild, så jag vet vilka kyrkor det finns i kommunen.

Bilderna kommer även användas på en hemsida som har med kommunen att göra, men mest för att alternera mellan olika kyrkbilder då o då.

Många av kyrkorna är gamla, flera har delar från 1200-talet, samt att de ligger i ett område där det fanns många sjöfarare förr.

/Carrocs

>Många av kyrkorna är gamla, flera har delar från 1200-talet, samt att de ligger i ett område där det fanns många sjöfarare förr.<

Då finns det säkert votivskepp i en del av dem. Ta med en trappstege så du kan plåta några sådana, de gör sej bra på bild.

Det här låter som ett intressant fotoprojekt.

Några ideer jag fick när jag läste din fråga: Fundera på om det går att fånga stämningsläget och känslan runt kyrkan på bild. En kyrka nära kusten ska kanske fotograferas med en dramatisk stormig himmel. En inlandskyrka skulle kunna avbildas inbäddad i ett stilla snötäcke istället. Det är också stor skillnad om du väljer att fotografera kyrkan i solnedgången då den blir belyst av ett varmt rött ljus eller efter solnedgången då ljuset blir kallt blått. Du kan ju också passa på att fotografera under midnattsmässor då det lyser ett varmt sken ur fönstren. Dimma och regn kan ge andra intressanta stämningslägen. Med ett hårt ljus mitt på dagen kan du välja att lägga skuggor helt i svart och på det sättet framhäva detaljer (t ex skuggor från gravstenar, klockstaplar mm). Kontrasten mellan t ex en bild med en kyrka i "vackert väder" och en annan bild där en kyrka är fotograferad i ett dramatiskt ljus kan också förstärka intryck och känslor.

Sedan är ju kyrkans placering i landskapet också intressant. Ligger den mitt i sin gamla by eller ligger den "utslängd" på slätten helt själv? Fundera på hur det såg ut för 150 år sedan. Finns det moderna saker i landskapet som bör vara med på bilden ( t ex kyrktorn mot närliggande GSM-mast)? Glöm inte omgivningen runt kyrkan!

Glöm inte heller människorna. Utan människorna så är det bara stenhögar. Visserligen imponerande stenhögar med en lång och intresant historia, men ändock bara stenhögar.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto