Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotar jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaLahger

Avslutat medlemskap
Jag har fotat en stund nu och försöker se vad andra tycker och hur dom ser på mina foton. Har haft foton uppe på fotosidan men ingen som vill kommentera mina foton.
Nu undrar jag om ni kan tänka er att kika in i mina bilder och kanske lämna ett litet avtryck?

Mvh Linda L

Bilderna ser jätte bra ut! Har själv samma tankar..man vill ju veta vad andra tycker! Såg att du använder dig av någon typ av makro lins..är det ett närbilds lins kit som du har?

/Martin

Bilderna ser jätte bra ut! Har själv samma tankar..man vill ju veta vad andra tycker! Såg att du använder dig av någon typ av makro lins..är det ett närbilds lins kit som du har?

/Martin

Tack så mycket,
Ja ibland känns det som att man står och stampar på samma ställe och då vill man gärna veta vad andra tycker så man kan förbättra sig.

Förra veckan köpte jag mig ett macro objektiv Canon EF-S 60/2,8 USM Macro jag gav 4670kr.
Men innan dess har jag använt mig av ACE närbildslinsset i 4 delar. Dessa kan du hitta här: http://kaffebrus.com/narbildslinsset-i-4-delar-46.html jag gav 249kr för dom och det är en rolig pryl att börja med.

Mvh Linda L

Håller med de andra. Jättefina bilder, speciellt blombilderna och spiken. :)

Några sätt att få flera kommentarer är kommentera mycket. Många går enligt Fotosidans rekommendation och tackar för kommentarer genom att motkommentera (kommentera en bild tagen av den som givit en själv en kommentar). Ger man så får man... Det är dessutom väldigt givande för ens bildseende att tvinga sig själv att tänka till och analysera andras bilder. (Måste dock säga att jag varit väldigt lat själv på sistone med det). Ett annat sätt att få fler kommentarer är att skaffa vänner på fs och kommentera deras bilder.

Annars lönar det sig förstås att öka synligheten för sina bilder och lägga in dem i kritikpooler och diverse intressegrupper som man kan bli medlem i. Tyvärr svämmar huvudkritikpoolerna nästan över av bilder så det är lätt hänt att bilden man lagt in drunknar i mängden. I specialgrupperna är flödet lägre och man får lättare kommentarer i dem. Jag tror du skulle gilla t.ex. "Växter, insekter och naturdetaljer".

Tack så mycket,
Ja ibland känns det som att man står och stampar på samma ställe och då vill man gärna veta vad andra tycker så man kan förbättra sig.

Förra veckan köpte jag mig ett macro objektiv Canon EF-S 60/2,8 USM Macro jag gav 4670kr.
Men innan dess har jag använt mig av ACE närbildslinsset i 4 delar. Dessa kan du hitta här: http://kaffebrus.com/narbildslinsset-i-4-delar-46.html jag gav 249kr för dom och det är en rolig pryl att börja med.

Mvh Linda L

Va kul med ett riktigt makro objektiv. Men en dum fråga ;) ..om man kör med linserna som du skickade länken, är det bara att zooma och fota som vanligt bara att linserna fungerar som förstoringsglas?

/Martin

Va kul med ett riktigt makro objektiv. Men en dum fråga ;) ..om man kör med linserna som du skickade länken, är det bara att zooma och fota som vanligt bara att linserna fungerar som förstoringsglas?

/Martin

Ja, bara zooma in. Ju längre zoom (brännvidd) desto större avbildningskala. har själv haft såna. Men det fungerar bara på korta avstånd eftersom fokuseringen upphör rätt snabbt.
Nej att den fungerar som förstoringsglas. Vad den egentligen gör är att korta närgränsen. Fungerar nog en aning som förstoringsglas, men det är själva närgränsen som gör underverk.

Jag tror att mellanringar är ett bättre alternativ till försättlins om man ser till bildkvalité.
Det man förlorar är dock ljusstyrka och om man är snål som länken nedanför så måste man fokusera manuellt (vilket de flesta proffs gör ändå när det gäller makro)

329:- http://www.kaffebrus.com/macroset-3st-mellanringar-556.html

1299:- (med fokusering) http://www.kaffebrus.com/macroset-3st-mellanringar-556.html

/Stefan

Fundera inte så mycket på vad andra tycker om dina bilder. Skapa bilder som du själv är nöjd med.

Vet inte men jag tycker att det känns lite halv krångligt med mellan ringar?!?! Ska nog testa det där settet med ringar för 249, funkar det inte så är det väl så ;)!

LindaLahger: Bilderna som du lagt upp..är dom tagna med enbart närbildsfiltret elller har du har makro objektivet?

/Martin

Vet inte men jag tycker att det känns lite halv krångligt med mellan ringar?!?! Ska nog testa det där settet med ringar för 249, funkar det inte så är det väl så ;)!

LindaLahger: Bilderna som du lagt upp..är dom tagna med enbart närbildsfiltret elller har du har makro objektivet?

/Martin

Hej igen,
Rosen & Frostiga stråt (Namn?) är tagna med närbildslinsset.
Resten med objektiv.

Jag hade mina i 6månader och var riktigt nöjd, lätta att få på och dom gör underverk!
Mvh L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar