Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fota rörliga objekt bäst?.

Produkter
(logga in för att koppla)

Arvan

Medlem
Hej. Vet ine om detta är rätt forumsdel eller så, men ja gör ett försök iaf.

Det är så att jag just fick mitt första "jobb". Det är så att jag ska fota modeller under en modevisning samt under klippning,sminkning etc.

Och eftersom jag aldrig har fotat rörliga objekt förut så undrar ja lite hur man bäst går till väga.

Förmodligen kommer scénen att vara lite belyst på ett effektfullt sätt.

Några tips till en nybörjare?..

Har en finepix 9500. Kan ha alla inställningar manuella. Däremot har jag ej separat blixt.

Väldigt tacksam för svar.
 
Beror ju helt på vad du vill få ut av bilden och förmedla.
Men jag ska försöka ge lite tips. Ord jag skriver med versaler är ord du kan söka på i forumet eller läsa under fotosidans fotoskola för mer information, orkar inte ge ingående förklaringar eftersom detredan finns mycket dokumenterat på fotosidan.

1. Vill du "frysa" bilden skall du använda dig av teknik med snabba SLUTARTIDER. För detta krävs naturligtvis optik som är väldigt ljusstarkt med BLÄDARE på runt 2.8 beroende på ljusförhållanderna. Öka ljuskänsligheten (ISO) kan vara en klar fördel men var aktsam med denna inställning om du inte har en kamea som klara denna pressning bra. Att öka ISO talet ger dig snabbare slutartider.

Du kan också använda BLIXT för att frysa motivet.

2. Vill du förmedla rörelse så kan du köra med betydligt längre SLUTARTIDER men du måste då PANORERA med kameran, alltså följa med motivet och då uppstår en effekt där motviet är fryst och allt annat för RÖRELSEOSKÄRPA. Notera dock att SLUTARTIDEN får inte vara för lång eftersom då kommer kroppens rörliga delar som inte går åt samma håll som kameran bli suddiga, tex armar ben osv. Men det kan också vara effektfullt.

Du kan här med fördel använda blixt och köra blixten på ANDRA RIDÅN / SYNC PÅ ADRA RIDÅN detta för att få en effekt där motivet rör sig.

Jag tycker helt klart att du borde öva innan du gör detta uppdraget! Testa olika inställningar. Jag vet ingenting om vad din kamea klarar, men det är inte skoj om du kommer hem där alla bilder är brusiga och med bandningar och suddiga.

Tänk också på VITBALANSEN när du fotograferar. jag vet inte huruvida du har RAW eller inte på din kamera, har du möjlighet till RAW bilder så använd det har du inte det så se till att du vet vilken VITBALANS du ska använda, alternativt ställa in VITBALANSEN manuellt i kameran om du kan. Risken är stor annars att du komemr hem med bilder där allt är orange.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.