Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fota oljemålning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Krillekralle

Aktiv medlem
Min fru målar tavlor med akryl och vill att jag fotar dem innan de avyttras. Har försökt olika tekniker med min Sony Alfa 700. Dels med Minolta glugg 50 mm 1,7; Minolta 28-85 och Sigma 17-70. Belysningen har varit omväxlande inbyggd blixt, dagsljuslampa och vanlig glödlampa. WB har jag varierat från Auto till inställning för resp ljuskälla. Det är svårt få färgerna rätt. Finns det några tips ni kan ge vore jag tacksam.

Fotografera med grå- och vit-kort och sedan kalibrera bildskärmen är de saker jag kommer på som dum amatör. Och använda raw-filformat förstås.

Jag gjorde något liknande nyligen, och jag tänkte enligt följande:
1. Välj ett så rakteckande objektiv som möjligt (de med fasta brännvidder generellt sett).
2. Använd stativ och försök få en så jämn belysning som möjligt på hela tavlan (samma belysning på höger sida som på vänster).
3. Ställ in vitbalansen manuellt.
4. Välj den bländare som är skarpast på ditt objektiv.

För mig fungerade detta alldeles ypperligt. Lycka till!
/Daniel

Min fru målar tavlor med akryl och vill att jag fotar dem innan de avyttras. Har försökt olika tekniker med min Sony Alfa 700. Dels med Minolta glugg 50 mm 1,7; Minolta 28-85 och Sigma 17-70. Belysningen har varit omväxlande inbyggd blixt, dagsljuslampa och vanlig glödlampa. WB har jag varierat från Auto till inställning för resp ljuskälla. Det är svårt få färgerna rätt. Finns det några tips ni kan ge vore jag tacksam.

En del av lösningen finns här:
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=28
Det ger bra resultat om man följer anvisningarna.

I övrigt underlättar det starkt med en skärm som är kalibrerad och profilerad. En noggrann inställning av att skärmen visar rätt gråskala kan ibland räcka. Skillnaden i färgåtergivning mellan min 8 år gamla laptop som bara har ställts in att visa rätt kontrast (så gott det går) och min profilerade crt-skärm är obetydlig, men crt-skärmen visar ett större kontrastomfång och visar alltså fler detaljer i de ljusaste och mörkaste delarna av en bild.

Jämn och konsekvent belysning är en förutsättning. Är det bara mindre verk går det bra med två blixtar som får belysa tavlan från var sin sida i 45 graders vinkel. Paraplyer eller softbox förbättrar resultatet ytterligare genom att ljuset blir mjukare och jämnare. Med blixt är det dagljus i wb som gäller eller om din kamera har något annat läge för blixt. Om du fotar i raw kan du ställa vitbalanse i samband med "framkallningen".

Ljus som slås rätt på orsakar reflexer mitt på bilden som gör resultatet mindre njutbart och ska undvikas. Reflexer i blanka ytor kan också lura kameran att dra ner på exponeringen om du kör i något automatiskt läge.

Om du bara ska dokumentera en minnesbild av tavlan kan du ställa dej vid sidan och ta bilden snett så mycket att du inte får en reflex i bildens yta.

Jag har ett förslag till som inte är så avancerat, lite beroende på ambitionsnivån:

Fota i raw, ställ dit ett grått kort intill tavlan, fota med marginal runt tavlan. Det gör inget om det blir lite snett åt sidan. Belys från sidan eller båda sidorna.

Vid raw-konverteringen, peka på gråa kortet med pipetten för vitbalans. Öppna, kroppa bilden genom att kryssa i perspektivrutan, sätt cropp-hörnen i tavlans hörn. Enter. Klart och rakt.
Kanske inte så vetenskapligt, men skärmens kalibrering blir inte så kritiskt, kamerans uppställning blir inte så kritiskt och ljus- och kamerainställningar inte så livsavgörande.

Men som sagt, inte så supervetenskapligt med rätt hyffsat bra med liten insats. Har man elements går det med JPG också, och under bildförbättringar finns en liknande funktion för färgkorrigering.

Senast ändrad:
Belysningen är nog det viktigaste, samt att du faktiskt använder stativ... Blixten på kameran är besvärlig då den ger direktreflektioner i alla partier i en akryl som är "platta" - detta dödar färgmättnaden. Detta sker även på mikronivå, så bara att man inte omedelbart ser direkta reflektioner innebär inte att effekten inte finns där.

Dagsljuslampor är inget bra till konstrepro, varken lysrör eller energilampor har bra färgåtergivning för fotografering - hur högt CRI de än har. Glödlampa eller halogen är oftast det bästa man kan hitta i hemmet - om man inte har blixtbelysning att tillgå.

Är detta nåt du gör ofta så kanske det är läge att sätta upp ett hörn förberett för fotografering... Vitbalansen bör man göra manuellt mot gråkort för att det ska bli rätt. Det finns en hel del förslag på uppställningar ute på nätet - alla kräver dock lite eftertänksamhet i arbetet. Många ger riktigt bra resultat även för en "amatör" med ganska enkla förutsättningar... Fotografering i raw är i stortsett ett krav för att färgerna ska bli rätt - jpg i kamera är nästan alltid ställt till att ge "behagliga" färger, inte "rätt" färger. Många gör misstaget att tro att kameran automatiskt ger den färg som visas i bilden - men detta är så långt från sanningen man i stort sett kan komma. Det har skett ganska mycket (och många!) omvandlingar av "färgen" innan du har en bild på skärmen.

Blixten på kameran är besvärlig då den ger direktreflektioner i alla partier i en akryl som är "platta" - detta dödar färgmättnaden. Detta sker även på mikronivå, så bara att man inte omedelbart ser direkta reflektioner innebär inte att effekten inte finns där.

"På mikronivå" var ett bra uttryck. Akryl- och oljemålningar är besvärliga på det sättet eftersom man kan få reflektioner även om ljuskällan står 45 grader eller t.o.m. mer från bildens centrumlinje beroende på hur tjockt och med vilken stil konstnären har lagt på färgen.

Konstrepro

En softbox på vardera sidan är min grunduppsättning för konstrepro. Ibland även ljus ovanifrån eller rakt på, beroende på material och strukturer. Många mätningar/kontroller med gråkort (Qp-card) för att säkerställa jämn belysning.

Polfilter kanske hjälper!?
"På mikronivå" var ett bra uttryck. Akryl- och oljemålningar är besvärliga på det sättet eftersom man kan få reflektioner även om ljuskällan står 45 grader eller t.o.m. mer från bildens centrumlinje beroende på hur tjockt och med vilken stil konstnären har lagt på färgen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar