ANNONS
Annons

Hur fota i kyrkan? Kan man flytta på sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Rubriken blev lite torftig, men jag tänkte förklara mer ingående i inlägget.

Jag har fotograferat ett tidigare bröllop men då bara efter själva ceremonin eftersom jag även var best man.
Nu har jag blivit tillfrågad om jag vill fota en annan väns bröllop i höst och jag tackade självklart ja.

Men då jag inte alls har någon erfarenhet av hur man för sig som fotograf i en kyrka tänkte jag höra hur jag kan gå tillväga. Kyrkan är av traditionellt stuk. Var kan man stå för att inte vara i vägen men ändå få användbara bilder? Kan man förflytta sig mellan olika positioner på något diskret sätt eller ser man ut som en smygande hustomte om man knallar runt? När jag kikat runt på bilder som erkänt duktiga bröllopsfotografer tagit finner jag inte så mycket ceremoniella bilder, är det just för att det är svårfotat?

Dom enda ljusstarka gluggarna jag har är en minolta 50 f/1,7 och tamron 90 f/2,8 och jag tänkte väl försöka hålla mig till dessa inomhus även om autofokusen är lite seg på tamronen. Tänkte undvika blixt helt, även om jag har en bra sådan. Använda hög ISO (i den mån det går) och RAW+JPG. Funderar på att införskaffa mig ett enbensstativ också. Nåt mer att tänka på?

Primärt är det dock placeringen jag behöver hjälp med. Tänkte försöka få med best man och tärnornas ansiktuttryck också, men brudparet bör ju också hamna på pränt, eller? ;)

Jag har gjort några försök. Bäst resultat var när prästen sade åt mig att komma fram och stå bakom honom och brudparet under vigseln. Hade aldrig kommit på tanken själv, men det blev riktigt bra bilder. Vid ett annat tillfälle så var prästen mycket noga med att berätta att fotografering inte skulle ske under själva vigseln, vilket självklart gav färre bilder. Så mitt råd är nog att tala med paret om vad de förväntar sig, kolla hur kyrkan i fråga ser ut (om det finns bra platser att stå på utan att stjäla hela showen) och tala med prästen om du får möjlighet.

Är man bra på att röra sig ljudlöst och på rätt ställenså funkar det. Jag har rört mig ganska mycket längs sidorna i kyrkan och ändå fått spontana kommentarer efteråt om hur diskret jag varit.

Placerar mig i regel snett framför brudparet i höjd med altaret (naturligtvis kollar jag först med brudpar och präst att det är ok...) därifrån får man bra bilder på både brudpar, följe, präst och församling. Väl där framme brukar jag förflytta mig lite diskret för komposition och om man har riktig röta så kan kan t.o.m. gå bakom altartavlan och på så sätt byta sida utan att störa ceremonin :eek:). Under något lämpligt moment i slutet av vigselakten brukar jag så diskret som möjligt förflytta mig längst bak i kyrkan för att få bilder när dom går ut. Finns det gångar på sidan av kyrkan så är det naturligtvis ännu bättre!

Har än så länge inte varit med om att något brudpar eller någon präst upplevt min närvaro som störande utan tvärtom brukar dom bara se frågande på mig när jag försiktigt frågar om jag störde och nästan undra om jag verkligen var där. Antar att dom har annat att tänka på ;o)

Vad gäller blixt så brukar jag också undvika det i det längsta men ibland hjälps det inte att det blir nog mycket bättre för att de ska vara värt det men även här dubbelkollar jag med brudparet innan att det är ok om jag bedömt att det kan behövas samt att jag gör mitt bästa att för dra ner på "blixtrandet" så mycket som möjligt.

Lycka till!!

/Micke

Var kan man stå för att inte vara i vägen men ändå få användbara bilder? Kan man förflytta sig mellan olika positioner på något diskret sätt eller ser man ut som en smygande hustomte om man knallar runt? När jag kikat runt på bilder som erkänt duktiga bröllopsfotografer tagit finner jag inte så mycket ceremoniella bilder, är det just för att det är svårfotat?

Primärt är det dock placeringen jag behöver hjälp med. Tänkte försöka få med best man och tärnornas ansiktuttryck också, men brudparet bör ju också hamna på pränt, eller? ;)

Jag brukar träffa brudparen i kyrkan innan bröllopet så får dom tala om vart gäster, tärnor, best man och eventuella uppträdanden kommer hålla till. Därefter får man en överblick på vart man själv kan stå utan att vara i vägen men ändå få bra vinklar. Oftast oroar man sig i onödan då flera har sagt i efterhand att dom inte la märke till en alls. Tankarna är som några andra sagt; på annat håll :)

Sen vet jag många bröllopsfotografer som visar upp bilder från vigseln, kika in brollopsfotografer.com :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar