Annons

Hur fota Action i studio??

Produkter
(logga in för att koppla)

widan

Medlem
Hej på er, nu är det dax att svälja stoltheten och be er som kan om råd å tips. Jag har fotat action en tid och tyckte nu att det var dax att börja fuska med studioblixtar, skaffade därför ranger quadra med 2 a huvuden, huset ett 1dmk4.

Utomhus har jag tidigare använt ett par canon 580exII som jag ställt i hi sync. Fyngerat hur bra som helst.

Nu vill jag få till det i en kontrollerad miljö/studio. Vill ta bilder med snabba slutartider. Hur gör jag för att hamna rätt.

Tips å råd mottages hjärtligt.
 
För utomhusbilder kan slutartiden ha betydelse efersom man där även har befintligt ljus att ta hänsyn till (då är det vettigt att använda high speed sync precis som du beskriver).
I studio däremot har man enbart blixljus och därför spelar slutartiden ingen roll (testa att ta en bild med t ex bländare 8, ISO 200 och 1/100 sekund, det blir ju bara svart). Då är det blixtarnas brinntid som avgör hur snabba rörelser man kan frysa. Billigare studioblixtar har ofta längre brinntid än dyra. Jag vet inte hur snabbt dina studioblixtar brinner av, bara att testa snabba rörelser och se om det blir någon rörelseoskärpa. Vid lägre effekt har de vanligtvis lite kortare brinntid.

Inget hindrar dig från att använda din vanliga externa blixt i studion. Kör med den som huvudljus ifall studioblixtarna visar sig vara av en långsamtbrinnande sort.

Jag har märkt att mina blixtar gärna fått brinna lite fortare, jag tror att de är ovanligt långsamma. Man kan se på t ex den här bilden att det blir lite suddigt vid övre foten: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1432814.htm?set=mp
Den är tagen utomhus men på kvällen så det är enbart blixtljus.
 
Senast ändrad:
Tack Per för att du tog dig tid att svara. Mina blixtar har en brinntid på 3000 på uttag A och 6000 på B kör jag båda samtidigt så har dom 4000 vilket enligt vad jag lärt mig gör det möjligt med en slutartid på 1000 utan problem, men när jag prövar med slutartid på 500 så blir halva bilden svart (när jag fotar med min 5dmkII) som har en synktid på 200. Kan inte jobba med snabbare tider än 200.
 
Senast ändrad:
Det Lumor menar att slutartiden inte spelar någon roll, och att det är blixtens brinntid som fryser. DVS använd 1/125 eller så och låt blixten fyra av, vid snabbare slutartid (>200) hinner inte slutaren öppna och stänga, därav svarta fältet. Testa A och B uttaget och se vilket som passar dig bäst.

Om du har A huvud till Quadran så är de snabba, och snabbare än så hittar du inte till rimliga priser (eg Profoto 8a).
Med ringblixten till Elin kommer du ner lite till i brinntid, kräver adapter till quadran.
/Ingemar
 
Magnus:
Du har läst Pers inlägg men du har inte förstått vad han skriver:

För utomhusbilder kan slutartiden ha betydelse efersom man där även har befintligt ljus att ta hänsyn till (då är det vettigt att använda high speed sync precis som du beskriver).
I studio däremot har man enbart blixljus och

OBS -> därför spelar slutartiden ingen roll <- OBS

Det är blixtens brinntid som STYR slutartiden.
Slutartiden på kameran måste vara samma eller längre än kamerans blixtsynktid.

Se det så här:
Du är i ett kolsvart rum.
Öppnar slutaren.
Ngn gg så fyrar du av blixtarna. Bilden är nu tagen.
Stäng slutaren.

Hur mycket ljus som träffade sensorn beror på vilken bländare du valde på kameran.

Vilken bländare du skall välja beror på vilken uteffekt du har använt när du belyste ditt objekt.

Väljer du en tid som är kortare än blixtsynktiden så kommer delar eller hela bilden bli svart. Det beror på att kameran inte hinner synka med blixtarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.