Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur focusera bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jago Svensson

Aktiv medlem
Hejsan.
Var på MegaFestival i torsdags och skulle fota wakeboard åken. Riggade min S2á med en Nikkor70-200:4 för att komma nära nog. Stälde kameran på C och med tummen på AF så började jag trycka av bilder.
Körde på ca bl:8-11 och slutare >1/500. Men när jag kom hem och plockade in korten så var ca 90% oskarpa. Fy vad less man blir då(bifogar en bild som ex på vad jag menar). Nu undrar jag vad jag gör för fel. Kör som sagt continues AF på centrum och har helatiden åkaren i centrum.
Är det kameran som inte hinner med. Eller bör jag byta Objektiv? till typ HSM/VR. Bör jag använda någon annan arbetsmetod?.
Tacksam för alla svar.
MVH Jago..

(svårt att se på bilden att den är oskarp iof)

Bilagor

• dscf0070.jpg
    dscf0070.jpg
    33.2 KB · Visningar: 231
Du kan alltid förfokusera och sedan ställa kameran i manuellt läge på ett känt avstånd och sedan välja en bländare så att skärpedjupet blir lagom stort. Sannolikt kommer det flesta bilderna då bli skarpa. Skärpedjupskalkylator

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar