** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur flytta befintliga mail från Outlook Express (dator A) till Outlook (dator B)?

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Jag har en gammalgammal slö dator (Pentium 400 MHz.....) med svensk Windows 2000 och svensk Outlook Express v6.00.2800.1914. Jag vill nu skrota denne gamling.
Mitt problem: jag har all min mailkorrespondens sedan minst sju-åtta år tillbaka på datorn och jag vill inte bli av med allt när datorn åker på tippen!

Jag tänker sätta igång MS Office Outlook 2003 (svensk, v11.8206.8202 SP3) på min modernare snabba Windows XP Pro-dator och vill flytta över alla de sparade Outlook-Express-mailen (i inkorg, skickat, utkast, arkiverade, etc) dit innan jag skrotar den gamle.

Var hittar jag en handledning över flyttningsproceduren? Är det ö h t möjligt?

Jag har letat i timmar på Microsofts supportwebb, jag har kollat i båda datorernas hjälpfiler men hittar inget användbart. Jag vill minnas att jag för länge sen sett en handledning nånstans men nu när jag behöver den så hittar jag inte.....

Vet någon?

cowboy skrev:
Jag har en gammalgammal slö dator (Pentium 400 MHz.....) med svensk Windows 2000 och svensk Outlook Express v6.00.2800.1914. Jag vill nu skrota denne gamling.
Mitt problem: jag har all min mailkorrespondens sedan minst sju-åtta år tillbaka på datorn och jag vill inte bli av med allt när datorn åker på tippen!

Jag tänker sätta igång MS Office Outlook 2003 (svensk, v11.8206.8202 SP3) på min modernare snabba Windows XP Pro-dator och vill flytta över alla de sparade Outlook-Express-mailen (i inkorg, skickat, utkast, arkiverade, etc) dit innan jag skrotar den gamle.

Var hittar jag en handledning över flyttningsproceduren? Är det ö h t möjligt?

Jag har letat i timmar på Microsofts supportwebb, jag har kollat i båda datorernas hjälpfiler men hittar inget användbart. Jag vill minnas att jag för länge sen sett en handledning nånstans men nu när jag behöver den så hittar jag inte.....

Vet någon?
Det absolut enklaste sättet tycker jag är att när du fått igång den nya datorn så monterar du tillfälligt in hårddisken från den gamla datorn, startar Outlook och helt enkelt importerar e-posten från den gamla hårddisken! Det har jag gjort vid några tillfällen och det har funkat utomförträffligt!

kopiera över pst-filen från den gamla datorn till den nya och öppna den. Det borde räcka

/Mats

Jag har gjort detta flera gånger, både själv, och åt andra (i egenskap av konsult).
Toms tips ovan är helt klart det bästa sättet, och enklaste.
Även om Tom verkar ha fått med fel länk.

Välj exportfunktionen, använd .PST som format, och se till att exportera alla mappar och undermappar som du använder. Exportera till en extern disk eller USB-minne.
Du bör dock tänka på att inte använda komprimering eller lösenord på filen du exporterar (för då kan du få problem med importen på den nya datorn).

Sedan är det bara att använda import-funktionen på den nya datorn, och importera PST-filen ifråga.

Lycka till :)

Jag håller på med samma sak just nu och jag gjorde det enkelt för mig. Jag skapade bara samma mappar på skrivbordet, markerade alla mejl i outlook express för att sen dra och släppa dessa i respektive mapp. Sen skapar jag samma mappar i nästa dators outlook express och drar in dem igen. Jag har gjort så förr och det har funkat varje gång.

Mejladresserna har jag däremot exporterat.

Nu verkar det ju redan ha löst sig, men här är mitt tillvägagångssätt:

Högerklicka på en av mapparna i Outlook Express och välj "Egenskaper". Där visas en sökväg till mapparna. Följ bara den sökvägen i utforskaren, kopiera alla mapparna och sedan klistra in där du vill ha dem.

Jag kör XP och min sökväg är:

C:/Document and settings/Lokala Inställningar/Application Data/Identities.

Ett par steg ner i den mappen finns en mapp som heter Outlook Express och som innehåller de aktuella filerna.

Sedan förfar jag på liknande sätt med adressboken.

/Arne

Ni som svarat senast verkar glömma att det bara var Outlook Express på den gamla datorn. Stora Outlook har inte alls samma mappstruktur, så export-import är det som gäller.

Vet hur man konverterar DBX till PST manuellt
  • Öppna Outlook och klicka på fliken Fil, klicka på Öppna> Importera / Exportera.
  • Klicka på Importera från ett annat program eller en fil och klicka sedan på Nästa.
  • Klicka på Outlook Express
  • Markera kryssrutan Importera post.
  • Klicka på nästa och avsluta.

På andra sätt kan du använda DBX till PST-konverteringsverktyget för att flytta Outlook Express-data till MS Outlook.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar