Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur förvarar ni era arkiv/bildsamlingar??

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
---Hejsan Vänner!

Jag har en funderation som jag gärna önskar att dela med er....

-Hur bör man bäst förvara sitt arkiv, cd, analogt, nu snackar jag inte om enskillda foton och kopior utan stöööörre antal originaldias i mitt fall....??

-Hur gör ni??

-Själv så har jag mitt analoga i Tremaboxar i ett vapensäkerhetsskåp Nor-Lyx. Men där är det snart fullt så jag behöver ett riktigt bra tips...

-Stora arkivskåp känns ju bra men tar stor plats,,lösa boxar blir liksom så begränsande i längden anser jag..

-Drömmen är ju att allt skall vara skyddat för eld vatten och ljus samt hålla rätt fuktighet mm mm, finns det ett sådant system utan att ta till ett av försvarens fuktkontrollerade kassuner??

Link till Trema system.
http://www.matton.se/kat7/105.pdf

Hoppas på inlägg!/Niclas.

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
allt skall vara skyddat för eld vatten och ljus samt hålla rätt fuktighet mm mm, finns det ett sådant system utan att ta till ett av försvarens fuktkontrollerade kassuner??

Nu har det gått några månader sedan jag postade tråden;)

Mina bilder har blivit ngr flera och behovet för vettig förvaring kvarstår,,

Visst är det enkelt att digitalisera bilderna och sedan förvara ett par skivor här och där men det är mina dias som jag är rädd om, filer ersätter inga original.

-Hur vanligt är det att folk förvarar sina original i brandsäkra kassaskåp? Ett bra alterenativ?

-Bankfack, är det kostsamt och smart? ÖverH ngn som förvarar så?

**

Nu låter det som att jag menar att mina bilder är världens mest värdefulla men n så är det ju såklart inte,, dock är dem mina mest värdefulla och det räcker för mig. Så jag förstår alltså om ngn tycker min fråga är löjlig,,, mina bilder är mina barn,,

Tips på idiotsäker förvaring eller kommentarer
på mina förslag?

Mvh Niclas,

jag säger bankfack!
det är inte så himlans dyrt och klart värt det.

men kolla med din bank först var i byggnaden dom förvarar sina bankboxar, för 1992 när Bro centrum brann ner så var det bara en av två banker vars "brandsäkra" boxar klarade sig.
de bankboxar som inte klarade sig fanns inte mot nån yttervägg eller på något sätt lättåtkomlig för brandmännen så de kan kyla den stora betongklumpen som alla boxar är inhysta i.
dom som hade sina grejer i nordbanken, som det hette då, blev alltså av med dem medans sparbankskunderna lyckligt kunde konstatera att deras boxar klarat sig.

jag har mitt bankfack i bankens källare.

Hej!
Tänk på att diafilm inte klarar sig i ett vanligt dokumentskåp för papper. I ett sådant skåp kan temperaturen överstiga 100 grader, papper klarar sig när det inte kommer något syre till men film och datamedia blir som russin. Skall du ha ett skåp som klara brand får du satsa på ett datamediaskåp = mycket pengar och stort. Vet ej hur bankernas valv är men troligtvis endast klassade för papper när det gäller brand.

Pelle

Intressant, jo jag förstår såklart att graderna väldigt fort påverkar film....

Tror nog att bankfackshyran är det smartaste, speciellt eftersom jag inte har möjlighet att flytta med mig ett tungt dokumentskåp när jag flyttar runt som student.

Mvh Niclas, som tänker vidare,,,

Bankfack är säkerligen det bästa och säkraste sättet för de allra flesta.

Jag gissar dock att bankpersonalen kommer att titta mycket underligt på dig om du frågar dem hur bankfacken är placerade i förhållande till bankens yttervägg.

boris.bonasin skrev:
Jag gissar dock att bankpersonalen kommer att titta mycket underligt på dig om du frågar dem hur bankfacken är placerade i förhållande till bankens yttervägg.
då kan han säga "nordbanken, bro centrum, 1992" lite kryptiskt så där. ;o)

centrumet var av typ galleria och utan brandväggar samt en idiotisk ventilation som sög in luften och spred elden vidare.
hela centrum försvann, förutom skolan... till mången högstadieelevs förtret.

killen som brände ner centrumet var ung och kommer aldrig få ut mer pengar än existensminimum varje månad i resten av sitt liv pga skadestånd.
tough shit.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto